Roman

Buslijst Roman Eind jaren 1920 ziet Achille Roman, een bier- en kolenhandelaar uit Elzele wel brood in de bus. Hij voorziet een vrachtwagen met houten bankjes en begint te rijden tussen Ronse en Herseaux.

De dienstregeling van de lijn Ronse-Doornik uit 1938.

dienstregeling

Voor zijn lijn krijgt hij op 26 december 1931 een vergunning van tien jaar. Een paar maand later – maart 1932 – krijgt hij ook een machtiging voor een lijn tussen Ronse en Doornik, via Amougies, Escanaffles, Warcoing, Obigies, Hérinnes en Kain.

Tijdens de jaren 1930 maken de cars van Achille Roman tijdens het « seizoen » reizen richting Frankrijk.

Deze Willems komt in 1938 het park versterken. Later krijgt hij een lichtere beschildering. © familie Roman.

dienstregeling

Roman zet zijn lijnen in de meidagen van 1940 stop. Wel rijdt hij in opdracht van de Spoorwegen en samen met Alois Buyse en Florent Vandeweege een vervangingsdienst op de lijn Kortrijk-Avelgem-Ronse.

Op 15 augustus kan hij de lijnen Ronse-Doornik en Ronse-Herseau hernemen. Deze laatste lijn wordt omgeleid via de Kwaremont en Berchem. Omdat deze diensten parallel aan de spoorlijn lopen, worden ze vanaf 15 oktober 1940 verboden. Roman beschikt dan nog over vier bussen: twee Miesse, een FN en een Renault.

Pas in 1945 kan Achille Roman zijn lijn Ronse-Herseaux terug opstarten. Het lukt de NMBS om de machtiging op haar naam te krijgen. De maatschappij stelt Roman als pachter aan. De lijn krijgt het nummer 295.

Ook de lijn Tournai-Escanaffles gaat over naar de NMBS. Deze krijgt het tabelnummer 290. Het contract met Roman wordt op 16 januari 1946 gesloten.

Op twee gerecupereerde chassis, een Minerva uit 1930 en een Berliet uit 1940 bouwt Ruysschaert uit Kooigem een koetswerk. In 1946 vervoegt een Chausson het wagenpark, gevolgd door een Floirat/Ruysschaert in 1947.

Ook bij Roman komt in de late jaren 1940 een Chausson te rijden. © familie Roman.

dienstregeling

In de zomerdienstregeling van 1950 versmelten beide lijnen tot 290 Ronse-Herseaux met uitbreiding Escanaffles-Tournai. Lijn 290 krijgt in 1952 het nieuwe nummer 482.

De dienstregeling van lijn 290 uit de zomer van 1950.

dienstregeling

In 1950 stopt de NMBS het reizigersverkeer op lijn 87 tussen Tournai en het station Celles-Escanaffles (het aansluitingsstation op lijn 83 Kortrijk-Ronse). De vervangdienst Tournai-Orroir-Escanaffles krijgt het tabelnummer 1502. Met Roman wordt in juni 1950 een nieuw pachtcontract afgesloten.

In dat jaar koopt Achille een terrein aan de Chaussée d'Audenaerde in Doornik. Hij bouwt er een garage. Ondertussen werken ook zijn zonen Adelin en Adrien in de zaak. Nog in 1950 richten ze - samen met hun zus Paula - de firma Roman en Cie op.

In 1957 vervoegen twee Brossel A98 DAR/Jonckheere het bedrijf. Nadien schakelt Roman op Miesse over, waarop Jonckheere en Van Hool koetswerken bouwen.

Wellicht ergens in 1958 stelt Roman een deel van zijn wagenpark voor. Van links naar rechts: 66-39 (Miesse/Jonckheere 1958), 66-18 (Miesse/Ruyssaert 1950), 66-21 (Miesse 1950/Jonckheere 1957), 66-12 (Miesse/Jonckheere 1955) en de 66-35 (Brossel/Jonckheere 1957). En vooraan de slee van de patron, een 1958 Chevrolet Bel Air Coupe. © familie Roman.

dienstregeling

De NMBS hertekent in 1959 het lijnennet in de regio Kortrijk-Ronse-Doornik . Op 2 augustus van dat jaar heft ze alle reizigersverkeer op tussen Ronse en Avelgem (lijn 83) en tussen Oudenaarde, Avelgem en Herseaux (lijn 85).

In de plaats ontstaan de nieuwe vervangdiensten 83a (Ronse-Avelgem) en 85 (Oudenaarde-Avelgem-Herseaux). Deze laatste lijn slorpt lijn 482 (Ronse-Avelgem-Herseaux) op. Tegelijk kent lijn 87a een verlenging tot Amougies. Het nieuwe pachtcontract tussen de spoorwegen en Roman vermeldt de lijnen 83a, 85 en 87a (de vroegere lijn 1502).

Naderhand wordt lijn 87a tot Ronse doorgetrokken, en krijgt de lijn een uitbreiding richting Avelgem.

Een ietwat vreemde eend tussen alle Miesse vormt deze AEC/Jonckheere uit 1966. © familie Roman.

dienstregeling

Achille had van de firma Chaval uit Rongy lovende woorden over het Volvo chassis gehoord. Hij besloot het erop te wagen en bestelt in 1963 bij de Grand Garage du Nord in Doornik een eerste Volvo chassis. Vanaf eind jaren 1960 zou het bedrijf het merk trouw blijven.

Vanaf 1963 wordt Roman ook exploitant van de lijn 483 Ronse-Doornik [1].

In januari 1974 gaan de broers Adelin en Adrien elk hun eigen weg. Adrien richt met zijn kinderen Michel en Marie-Louise Autobussen Roman op.

In september 1977 is de 462106 de eerste bus in de livrei van de NMVB bij Roman. Daarnaast staat de 462101 nog in de kleuren van de NMBS. Op de voorgrond staan André en Adelin Roman, met daarnaast Roger Dupont (Volvo garage Doornik). © familie Roman.

dienstregeling

Adelin rijdt op lijnen 83a en 87a, Adrien op lijnen 87a en 483. De Buurtspoorwegen geven de bedrijven in 1977 de contractnummers 4611 (Autobussen Roman) en 4621 (Roman & Cie).

Met de invoering van het IC/IR plan krijgt Roman ritten op de lijnen richting Moeskroen (804 en 805) en Leuze (94a).

In 1988 maken twee aparte bussen hun opwachting in het bedrijf. In september komt een Mercedes-Benz O309 minibus in dienst. Deze wordt vooral in het weekend ingezet op de lijn naar Leuze. Al na een paar jaar zit het busje aan een half miljoen kilometer! In december 1988 wordt een verkorte Jonckheere TransCity geleverd. Ook deze bus wordt ingezet op minder bezette ritten.

De 462601 wordt op een ingekort Volvo B10M chassis gebouwd. Doornik Station.

dienstregeling

Van Hool doorbreekt in de jaren 1990 eventjes het Jonckheere monopolie door de levering van drie Linea op Volvo B10M chassis. Om een maximum aan zitplaatsen te behouden, komt de tweede deur achterin de bus.

Door het herwerken van de diensten door de TEC Henegouwen, is Roman niet enkel meer op z'n stamlijnen te vinden, maar ook op lijnen 8, 9, 86B, 100 en M (stadsdienst Moeskroen).

De 462112 verlaat het kleine busstation van Leuze.

dienstregeling

In de loop van 2009 zet Michel Roman zijn bedrijf stop. De drie aanwezige bussen gaan over naar z'n neef André in Tournai. Het contract 4611 blijft behouden.

De jongste aanwinst zijn twee VDL Bus & Coach Citea LE uit eind 2014.

Met dank aan André Roman.

Noten en bronnen:

  • Deze lijn 483 liep tot dan tot in Nederbrakel en was verpacht aan Georges Geenens. Door het invoeren van lijn 82a in de loop van 1963 werd de lijn tot Ronse ingekort. ^
  • Familie Roman (Doornik)
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3225bis/1 (correspondentie mei-december 1940)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 30/1527 (dossier Ronse-Herseaux)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 30/1612 (Doornik-Orroir-Avelgem, afgeschaft 6 sept 1960)

Lees meer over:

Terug naar boven