De Société des Transports Intercommunaux de Charleroi

De STIC (Société des Transports Intercommunaux de Charleroi) nam begin 1962 de concessie van de TEPCE over. Ze erfde naast een trambedrijf, ook enkele buslijnen.

Doorblader hier de STIC dienstregeling uit 1962In de dienstregeling van 1962 vinden we volgende buslijnen van de STIC terug :
• 6 : Charleroi Sud – Neuville – Trieu Kaisin
• SA : Charleroi Sud – Dampremy – Alouette
• GN : Gilly (rue Nutons) – Gilly (4 Bras)
• GM : Gilly (Cimetière) – Montignies – Couillet
• CA : Charleroi – Couillet – Joncret – Acoz
• CBL : Couillet – Loverval / Bouffioulx - Châtelet

In 1966 staat de STIC 40, een Brossel A88 DLH, te wachten bij Charleroi Sud. Deze bus had de STIC van de TEPCE geërfd. © J.-H. Manara.

dienstregeling

Het tramdepot, dat naderhand een busstelplaats werd, was gevestigd te Montignies-sur-Sambre. Het draagt de bijnaam "Genson", die afkomstig is van de Belgische policitus Paul Janson.

In 1964 komen twee prototypes van de Van Hool Electrobus proefrijden in Charleroi, het ene exemplaar bij de Buurtspoorwegen, het andere bij de STIC. Beide bussen blijven ongeveer een jaar in dienst. De motor was vervangen door vier elektromotoren van 85pk, een op elk wiel. Een LPG motor die - net zoals bij de dieselbussen - achteraan ingebouwd was, dreef een alternator aan voor de elektrische voeding.

De Electrobus, die Charleroi als 63-245 door het leven ging. © Mortier.

dienstregeling

Van tram naar bus

Terwijl andere stedelijke trambedrijven stilaan opgedoekt werden, komt het tramnet van de STIC de jaren zestig redelijk ongeschonden uit. Begin juni 1969 wordt een deel van het baanvak van lijn 4 tussen Gilly en Châtelineau verbust. Hiervoor koopt de STIC vijf Brossel BL55S met een Jonckheere bovenbouw aan, die de reeks 50-54 gaan vormen.

De STIC kocht nog twee kleine reeksen Brossel BL55S met een Jonckheere opbouw aan. Bus 43 aan Charleroi Sud. &copy coll. P. Shearman.

dienstregeling

Begin jaren zeventig lijkt het lot van het tramnet bezegeld. Op 1 juli 1972 worden lijnen 8 (Charleroi-Couillet-Châtelet) en 9 (Jumet-Charleroi-Loverval) verbust. Van de verbussing wordt gebruikt gemaakt om deeltrajecten te creëren (als lijnen 18 en 19). Een eerste reeks van 24 exemplaren van het type Van Hool 409 AU 9 komen in dienst (reeks 51-74).

Het baanvak van lijn 7 tussen de Vieux Campinaire en het centrum van Fleurus volgt op 1 juli 1973. Opnieuw stromen 24 Van Hool 409 AU 9 bij de STIC in (reeks 76-99).

Het Van Hool 409 AU 9 type domineerde de jaren zeventig bij de STIC. We zien bus 73 te Montignies-sur-Sambre. © M. Reps.

dienstregeling

Het definitieve doek over het trambedrijf van de STIC valt op 30 april 1974, wanneer lijnen 2 (Charleroi-Gilly), 5 en 15 (Charleroi-Montignies-Châtelineau) verbust worden. Naast de eerder ingestroomde busreeksen kan de STIC gebruik maken van 31 gloednieuwe Van Hool 409 AU 93.

Ondertussen waren ook de Buurtspoorwegen druk bezig met het ontmantelen van talloze vertakkingen van haar net. Kort nadien worden de eerste plannen getekend om Charleroi en haar grote agglomeratie van een light-rail systeem (metro) te voorzien.

Tijdens de tweede helft van de jaren zeventig boert de STIC rustig verder. De Brossel A99 DARVM worden in 1977 door een eerste reeks Van Hool A120 bussen (141-150) vervangen.

Uit de eerste reeks Van Hool A120 stamt deze 144, die onderweg is naar het landelijke Joncret. Lijn E zou als enige haar letteraanduiding behouden. © M. Reps.

dienstregeling

De jaren tachtig

Verschillende lijnen kregen in deze periode deeltrajecten, ook werden bepaalde filmnummers enkel ’s avonds of op zondag gebruikt, waardoor de toevallige reiziger het niet altijd makkelijk had. We noteren nog uitbreidingen naar Farciennes (lijn 35), en een kleine herschikking van lijnen 11 en 12, en het invoeren van lijnen 12 doorstreept en M in augustus 1982.

In februari 1983 zien we lijn 722 verschijnen, een combinatie van lijnen 7 en 22 die enkel ’s ochtends en in de avonduren gereden wordt.

Begin jaren tachtig hebben de STIC nog drie reeksen Van Hool 409 in dienst. Verschillende bussen beginnen op leeftijd te komen dus moet naar vervanging gezocht worden. Deze komt er in enkele fasen. Een tweede reeks Van Hool A120 (151-174) stroomt in 1983 in, gevolgd door een derde reeks in 1987 (175-199).

Ondertussen had de STIC in november 1985 een aantal bussen van de MIVB overgenomen. In totaal maakten 13 Bus & Car Eagle 16 bussen uit de Brusselse reeks 8046-8060 de oversteek naar Charleroi. De werden 8047-8056 en 8058 als 202-213 en 215 hernummerd. De 8057 werd in een te slechte staat bevonden om nog te rijden.

Deze Bus & Car Eagle 16 206 voert een dienst uit op lijn 6. © M. Reps.

dienstregeling

Nadat een demomodel van de Van Hool A280 (de latere A500) in Charleroi was komen rijden bestelden de STIC drie bussen van dit model. Deze vormden de reeks 216-218. Met deze bussen werd ook het nieuwe kleurenschema ingevoerd, waarbij het grijs de overhand kreeg.

Bus 216 kreeg als eerste de nieuwe livrei aangemeten. © M. Reps.

dienstregeling

Als laatste twee reeksen volgden in 1989-1990 nog een reeks van tien Van Hool A120 (31-40), gevolgd door zeven Van Hool A500 (41-47) in 1990. Hierdoor konden begin 1991 de laatste Van Hool 409 afgevoerd worden.

Het einde van de STIC

Tijdens de onderhandelingen over de regionalisering van het openbaar vervoer wordt beslist om Charleroi een eigen exploitatiemaatschappij te geven, dit door het samensmelten van de STIC met een deel van de groep Henegouwen van de Buurtspoorwegen.

Op 1 juli 1991 neemt de TEC Charleroi de werking over van de STIC en NMVB. Ze neemt naast diverse busreeksen van de Buurtspoorwegen ook de reeksen (vanaf bus 141) over van de STIC. De groene bussen zouden in de daaropvolgende jaren veelal in de nieuwe TEC livrei gebracht worden.

Bronnen:

  • Peeters, J. (2009). Het openbaar vervoer in België 1945-1960. Beleid en realiteit. Bergen: Uitgaven TSP.
  • Peeters, J. (2014). Het openbaar vervoer in België 1960-1970. De sombere jaren Bergen: Uitgaven TSP.
  • Eigen documentatie

Lees meer over:

Terug naar boven