Karel Tousseyn, Camiel Deschepper

Buslijst Tousseyn-DeschepperKarel Tousseyn uit Oudenburg vraagt in oktober 1924 twee lijnen vanuit Oudenburg aan, de ene richting Jabbeke en Brugge, de andere naar Oostende, via Zandvoorde en Conterdam. Hij beschikt op dat ogenblik over twee Ford T busjes.

Pas in 1927 (KB 20 september) krijgt hij een machtiging om deze lijnen voor een periode van tien jaar uit te baten [1]. Volgens De Volder (1982) werd de lijn op 14 maart 1929 in dienst genomen.

De dienstregelingen van de lijn Oostende-Oudenburg uit 1938. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

Eind 1933, begin 1934 baat de firma weduwe Camiel Decorte-Renier uit Aartrijke een dienst Torhout-Eernegem-Oudenburg-Zandvoorde-Oostende uit. Wanneer de dienst geschorst wordt, vraagt Tousseyn om de sectie Oudenburg-Oostende via Sas Slijkens te mogen uitbaten.

In 1937 neemt de NMBS de lijn Brugge-Oudenburg-Oostende over. Vanaf 21 september van dat jaar is Tousseyn pachter van deze maatschappij. In de dienstregeling krijgt de lijn het nummer 190. Een jaar later komt er op donderdagen een uitbreiding vanuit Oudenburg naar Ettelgem; gevolgd door een uitbreiding tot het gehucht Plassendale in 1939.

Door de oorlogsdreiging wordt de lijn vanaf 9 mei 1940 stilgelegd. Op 1 juli wordt ze hernomen. Vanaf 13 augustus rijdt ze enkel nog maar op donderdag en zaterdag, om uiteindelijk op 15 maart 1941 volledig stilgelegd te worden.

Kort na de oorlog overlijdt Karel Tousseyn. Zijn dochter Yvonne en schoonzoon Camiel Deschepper nemen het bedrijf over. Omdat al hun bussen verloren gingen in de oorlog, kopen ze enkele voormalige Engelse bussenLees meer over ingevoerde Engelse bussen in dit artikel. Het gaat om een Leyland Tiger en twee Leyland Cubs, waarvan er zeker eentje afkomstig is van London Transport. Op deze bussen vinden we de naam van het bedrijf: "Arnoldus", naar Sint-Arnoldus, die in Oudenburg overleed.

John Smith fotografeerde deze Arnoldus 2 (of 28-55) in januari 1956 te Oostende.

dienstregeling

Enkel de lijn Oostende-Oudenburg wordt nog door hen uitgebaat. Het tabelnummer 190 wordt in 1947 door 241 vervangen, en in mei 1952 door het nummer 233.

De dienstregeling van lijn 233 uit de winterdienstregeling 1954-1955.

dienstregeling

Vanaf mei 1955 worden enkele ritten ook doorgetrokken tot Westkerke en Eernegem (station). Deze zijn afkomstig van de afgeschafte lijn 345 Oostende-Diksmuide.

In hetzelfde jaar overlijdt Camiel Deschepper. Yvonne Tousseyn neemt het heft over. Ze woont op dat ogenblik in Westkerke. Vanaf 2 oktober 1960 wordt de lijn 233 opgeslorpt door lijn 62a (Torhout-Eernegem-Oostende); deze laatste krijgt er dus een variante via Oudenburg bij.

In de jaren vijftig worden twee Brossel A93 DAR gekocht, nadien wordt overgeschakeld op AEC en Van Hool-Fiat.

Deze 28-179, een AEC/Desot, was één van de bussen die door Yvonne Tousseyn in de Firma Van Coillie ingebracht werd. © coll. Ph. Moth.

dienstregeling

Bij de oprichting van Firma Van Coillie op 2 maart 1970 brengt Yvonne Tousseyn zeven bussen in.

Noten en bronnen:

  • Ook de NMVB had in 1927 een vergunning voor de lijn Westkerke-Oostende gekregen, maar nam ze niet in bedrijf. ^
  • De Volder, D. (1982).Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer vanaf 1919 tot 1939 in de streek van Brugge, Knokke, Oostende en Veurne. Brugge: eigen beheer.
  • De Volder, D. (1984).Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer in de provincie West-Vlaanderen: periode vanaf 1945 tot en met 1963. Brugge: eigen beheer.
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 881P (Oostende-Oudenburg, Brugge-Oudenburg)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 922X (Oostende-Oudenburg, Brugge-Oudenburg)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 30/1508 (Oostende-Oudenburg)
Terug naar boven