Tram-Car Nord-Midi

In 1890 begint Polydore Vanderschuren et Compagnie met het exploiteren van een paardenomnibus tussen het Brusselse Noord- en Zuidstation. De omnibussen worden gestald in een garage in de Frontispiesstraat. Sinds mei 1894 gaat de maatschappij als de Tram-Car Nord-Midi door het leven.

In februari 1906 bestelt de maatschappij bij Germain een bus die aangedreven wordt door een 12 pk-benzinemotor, en die een capaciteit van 32 zitplaatsen biedt.

Door de oorlog moet de Tram-Car op 28 april 1915 alle activiteit staken. Pas in 1919 herneemt ze haar activiteiten. Vanaf maart 1920 komen een aantal bussen in dienst, deze keer van het merk De Dion Bouton.

Een zeldzame foto van één van de De Dion Bouton bussen van deze firma (onbekende fotograaf).

In maart 1922 verandert ze nogmaals van naam naar de S.A. Bruxelloise d’Auto Transport. Vanaf december 1924 worden de De Dion Bouton bussen stilaan vervangen door 24 nieuwe bussen van het type Renault MU.

Lang zou dit verhaal niet duren, want door een koninklijk besluit werden zowel de uitgebaatte lijnen als het wagenpark overgedragen naar de Portret Autobus BruxelloisAutobus Bruxellois.

Bronnen:

  • Escoyez, P., Marissens, J.-P. en Tintillier, L. (2007). Un siècle d'exploitation d'autobus urbains à Bruxelles. Brussel: eigen beheer.

Lees meer over:

Dit kan je ook interesseren

Terug naar boven