Tramways Verviétois

In de jaren 1870 was Verviers uitgegroeid tot een belangrijke industriestad. Daarom vroegen de heren David, Mathonet-Brouet en Besme een concessie aan om twee tramlijnen uit te baten die Dison, Lambermont en Ensival met Verviers zouden verbinden.

De concessies werden in april 1883 toegekend. In september van datzelfde jaar werd de « Société anonyme des Tramways Verviétois » opgericht met een kapitaal van 625.000 frank en met een duur van vijftig jaar.

De twee lijnen werden met paardentrams uitgebaat. Reeds in 1900 werd het volledige net onder draad gezet. In de daaropvolgende jaren, en dit tot in 1914, werden talrijke uitbreidingen op het lijnennet gerealiseerd. Vanaf 1912 waren de T.V. ook uitbater van de buurtspoorweglijn (Verviers -) Heusy-Spa. In 1933 stond het netwerk op zijn hoogtepunt.

In 1947 vinden we volgende lijnen terug :
• 1-1/ Verviers-Ensival-Pepinster
• 2-2/ Rechain-Dison-Verviers-Stembert
• 3 Heusy-Gare-Vieuxtemps
• 4 Dison-Gare-Tombeux
• 5 Andrimont-Gare-Mangombroux
• 6 Heusy-Gare-Déportés

Lijn 8 werd in 1956 ingevoerd. Hierop zien we hier bus 19 rijden. © coll. M. Reps.

In 1956 richtten de T.V. twee buslijnen in die enkele wijken moesten ontsluiten die tot dan toe geen openbaar vervoer kenden. Zo verbond lijn 7 de wijk Hougnes en l’Ile Adam, terwijl lijn 8 Andrimont en het centrum van Lambermont bediende. Hiervoor kochten de T.V. vier bussen aan van het type Brossel A94DAR met een Jonckheere opbouw; deze kregen de nummers 11-14.

Vanaf nu zou de bus enkel maar terrein winnen. Eind februari 1958 werd besloten om de trams van lijn 5 te halen en deze te verbussen. Hiervoor werden vijf bussen aangekocht van hetzelfde type als de 11-14. Ze werden als 15-19 genummerd.

In 1927 was de concessie van de T.V. reeds verlengd tot 31 december 1960. Toen deze verliep werden de T.V. ontbonden; het kapitaal en eigendommen werden overgemaakt naar een voorlopig beheersorgaan: het Comité Provisoire de Gestion des Transports en Commun de la région Verviétoise (kortweg V.T.C.). Dit regime zou een jaar standhouden.

In de loop van dat jaar 1961 zou ook de NMVB interesse tonen om het stedelijk netwerk over te nemen. Maar toch zou Verviers terug een stadsbedrijf krijgen. Op 8 november 1962 stichtten de Belgische staat en de stad Verviers de STIV.

Bronnen:

  • Peeters, J. (2009). Het openbaar vervoer in België 1945-1960. Beleid en realiteit. Bergen: Uitgaven TSP.
  • Peeters, J. (2014). Het openbaar vervoer in België 1960-1970. De sombere jaren Bergen: Uitgaven TSP.
  • Eigen documentatie

Lees meer over:

Terug naar boven