Vandenaweele

Buslijst VandenaweeleEduard Vandenaweele en Pharailde Hostens (weduwe van Victor Coghe) vragen op 30 maart 1929 een lijn Roeselare-Koekelare aan, via Gits, Kortemark, Torhout en Ichtegem. De lijn werd een week eerder ingereden.

Pas op 27 december 1930 volgt het KB dat hen een officiële toelating geeft, dit voor een duur van vijf jaar. In de loop van 1931 trekt weduwe Coghe zich uit de zaak terug. Twee jaar later laat Eduard zijn bussen over aan z’n zoon Victor. Deze vestigt zich in de Stationsstraat te Gits.

De W.V.117 was een GMC met een ons onbekend koetswerk. De bus zou de oorlog niet overleven. © familie Vandenaweele.

dienstregeling

In 1935 (KB van 27 december) neemt de NMBS de lijn over, en stelt ze Vandenaweele als pachter aan. In de dienstregeling vinden we de lijn als 185 terug.

In het West-Vlaams busregister vinden we een aantal bussen terug. De oudste waren een Renault (W.V.115), een Miesse (W.V.116) en een GMC (W.V.117). In 1934 kwam daar nog een Auto-Traction bij (die naderhand aan Fernand Vermeulen uit Heule verkocht werd) en een Miesse, die afkomstig was van Vanhove & Castelein.

Victor Vandenaweele rijdt tussen half juni en half augustus 1940 een vervangingsdienst op de lijn Roeselare-Brugge, waarbij de bus tussen Brugge en Loppem via de Vogelzang rijdt. Op 21 september wordt de lijn Roeselare-Koekelare tot Torhout beperkt. Dit omdat de rijksweg Torhout-Oostende voor het gewone verkeer verboden werd. Een Duitse verordening legt de volledige lijn vanaf 3 maart 1941 stil.

De heenritten van de lijn 229 uit de winterdienstregeling 1949-1950.

dienstregeling

De lijn Roeselare-Brugge komt vanaf 27 november 1944 terug in dienst. We zien ze in de dienstregeling als lijn 229 – en vanaf 1952: 240 – verschijnen. Pas vanaf de zomerdienstregeling van 1948 komen de ritten vanuit Torhout naar Koekelare als uitbreiding terug.

Op dat ogenblik baat Vandenaweele de lijn uit met drie bussen: twee Miesse die de oorlog overleefd hebben (24-3 en 24-8) en een Leyland type LLTB3. Wellicht krijgen beide Miesse rond deze periode een nieuw koetswerk.

Uit Engeland haalt Vandenaweele kort na de oorlog ook deze Maudslay ML7/Brush. Kort nadien wordt het bovendek erafgehaald, dat als kippenhok dienst zal doen.

dienstregeling

Op 11 februari 1949 keurt een KB de machtiging voor de lijn Roeselare-Brugge, met uitbreiding Torhout-Koekelare goed voor een termijn tot 31 december 1950.

Het bedrijf had ook twee Renault 215D/4150 in dienst, waarvan deze 24-50 de eerste was. In het midden staat Justin Demaré, jarenlang chauffeur bij de firma.

dienstregeling

Op 3 november 1949 krijgt de NMBS de toelating om twee bijkomende ritten in te leggen tussen Koekelare en Zedelgem Zuidwege via Torhout, voor de werknemers van de firma Claeys (het huidige Case New Holland) in Zuidwege.

Vanaf 22 mei 1955 begint Victor Vandenaweele – samen met Verleyen uit Ingelmunster – te rijden op de nieuwe vervangingsdienst 66B (Roeselare-Brugge). Tegelijk wordt lijn 240 opgedoekt. Bij deze nieuwe lijn vinden we enkele uitbreidingen: naar Gits Dorp, naar de stations van Lichtervelde en Veldegem en een variante tussen Loppem en Brugge.

Om deze extra ritten uit te voeren, komen in 1955 twee Brossel A93 DAR/Jonckheere bij het bedrijf rijden (24-133 en 24-3). Naast lijnbussen heeft het bedrijf ook een aantal autocars in dienst waarmee in binnen- en buitenland reizen ondernomen worden.

Deze niet zo goede foto toont de Lancia/Desot 24-294 aan het station van Roeselare. © P. Shearman.

dienstregeling

In Gits grenst het bedrijf van Vandenaweele aan de carrosseriebouwer Desot. Het is dan ook niet vreemd dat we midden jaren 1960 twee door Desot gebouwde lijnbussen in het wagenpark zien opduiken. De ene bus is gebouwd op een Alfa-Romeo chassis, de andere op een Lancia. Beide merken werden door Desot ingevoerd.

In 1972 richtten Victor Vandenaweele en z’n echtgenote Suzanne Serruys de pvba Autobus- en Autocarbedrijf Vandenaweele op.

De 367102 uit 1974 was één van de vierkante koetswerken die door Jonckheere op een DAF MB200 chassis gebouwd werd. © M. Colman.

dienstregeling

Nadat er in 1968 een Leyland/Jonckheere aangekocht werd, worden de jaren 1970 door de combinatie DAF/Jonckheere gedomineerd. De laatste DAF/Jonckheere is één van de eerste TransCity die bij Jonckheere begin 1977 van de band rolt. Deze bus wordt samen met vijf andere bussen in september 1977 in het nieuwe contract 3671 ondergebracht.

Dit is één van de eerste Jonckheere TransCity die begin 1977 van de band rolde. De bus zou in juli 1977 het nummer 367107 krijgen. © M. Colman.

dienstregeling

Na het overlijden van Victor in 1980, nemen z’n zonen Aurel, Hubert en Etienne het heft over. In januari 1983 worden de bussen op naam van de nieuwe pvba Gebroeders Vandenaweele overgeschreven.

In 1986 en 1987 worden nog twee Volvo B10R-55/Jonckheere TransCity aangekocht (367108 en 367105). Eind jaren 1980, begin jaren 1990 volgen nog twee Jonckheere City 041 (367106 en 367103) en een Van Hool A120P (367104).

In de jaren 1990 maken ook verschillende tweedehandsbussen hun opwachting bij het bedrijf. Zo worden ondermeer twee MAN SÜ240, twee Mercedes-Benz O 305 en één O 307 en drie Jonckheere TransCity aangekocht. Bekijk de buslijst voor meer details over de herkomst van deze bussen.

De tweede Jonckheere City 041 bij het bedrijf kreeg in 1992 het nummer 367103. © A. Vlieghe.

dienstregeling

In 1999 besluit de familie om de bussen aan de groep Linjebuss (het huidige Hansea) te verkopen. Hierbij worden de bussen naar de nieuwe – door Linjebuss opgerichte – pvba Vandenaweele overgeschreven. De bussen verhuizen naderhand naar de garage van Verleyen in Ingelmunster. De naam Vandenaweele verdwijnt begin 2003: bij het invoeren van de nieuwe contracten worden de vijf bussen op naam van Verleyen gezet en komen ze in het contract 5506 terecht. Van deze bussen is enkel nog de Van Hool A600 367110 als 550610 nog actief.

De Van Hool A600 werd in januari 2000 in dienst genomen. Hij ging in 2003 naar het contract 5506 over.

dienstregeling

Met dank aan Guido Vandenaweele.

Bronnen:

  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 806P (Roeselare-Koekelare)
  • PA West-Vlaanderen: 1e afdeling, 917Z (Brugge-Roeselare)
  • PA West-Vlaandere:1e afdeling, 30-1500 (Roeselare-Brugge/Koekelare/229)
  • PA West-Vlaandere:1e afdeling, 30-1622 (Roeselare-Brugge/66b)
  • Familie Vandenaweele
  • De Volder, D. (1984-1985). Geschiedkundig overzicht van het openbaar vervoer in de provincie West-Vlaanderen. Eigen beheer.
Terug naar boven