Victor Dauwe

Buslijst Victor DauweBegin 1926 had een zekere Jules Houdard al een lijn Gent-Evergem-Terdonk-Wachtebeke-Moerbeke aangevraagd, dit zonder verder gevolg.

Per KB van 10 mei 1927 waren de Buurtspoorwegen gemachtigd om een lijn Gent-Zelzate-Assenede uit te baten. Op 7 oktober 1935 krijgt ze ook de gunning om hieraan een uitbreiding Wachtebeke-Overslag aan toe te voegen.

Op 4 december 1934 neemt de Raad van Beheer Victor Dauwe (uit Wachtebeke) aan als overnemer van de lijn Gent-Wachtebeke-Zelzate-Assenede. Hij moet de NMVB een vergoeding van 4,5% op de bruto-inkomsten afstaan, samen met een jaarlijkse vergoeding van 240 frank. Hij vervangt hiermee mevr Hélène Melliet als overnemer [1]. Hij neemt ook een bus van haar over: de Brockway/Jonckheere O.V.87.

In de zitting van 19 november 1935 neemt de Raad van Beheer van de NMVB Dauwe ook aan als overnemer van de lijn Wachtebeke-Overslag. In een brief van 5 augustus 1936 vraagt de deputatie hem welke bussen hij inzet.

Wanneer de machtiging van de NMVB in 1937 vervalt, neemt de NMBS de lijn over (KB 5 mei 1937). De maatschappij houdt Victor Dauwe als pachter aan.

Na de Duitse inval van 1940 moet Dauwe de dienst op 11 mei stilleggen. Op 1 juli komt de lijn terug in dienst met één bus (Deutz O.V.86). Vanaf 23 november 1940 wordt de dienst terug stilgelegd, dit op bevel van het Ministerie.

De dienstregeling van lijn 259 uit de NMBS-zomer­dienstregeling 1949.

dienstregeling

Na de oorlog wordt de lijn Gent- Wachtebeke-Zelzate hernomen. We vinden ze in de dienstregeling van de NMBS terug onder het tabelnummer 259. Vanaf de zomerdienstregeling van 1952 wordt de lijn tot Wachtebeke beperkt.

Vanaf de winterdienstregeling 1952-1953 krijgt de lijn het nummer 260. In deze periode beschikt Dauwe over twee Berliets, en één (vooroorlogse) Willems. In oktober 1952 komt ook nog een Guy in dienst. Zijn garage is in Wachtebeke gevestigd.

Met een KB van 7 juli 1953 wordt de termijn van de machtiging tot 1962 verlengd. Wellicht in 1958 neemt André Decock uit Brugge het bedrijf van Dauwe over. Eén (wellicht twee) Guy worden overgenomen. Het is niet zeker of Dauwe al ritten had op de vervangingslijn 57b (Zelzate-Moerbeke-Lokeren). Zeker is dat in 1959 Decock werkzaam was op deze lijn, samen met Achiel Weyn uit Kemzeke.

Weyn gaat de lijn 260 verder uitbaten. Met een KB van 5 juni 1963 wordt de termijn voor de lijn 260 nogmaals verlengd. Maar de lijn zou het niet zolang uithouden. Door de verbreding van het kanaal Gent-Terneuzen verdwijnt de brug die Terdonk met Doornzele verbindt. Daarom wordt het vak Terdonk-Wachtebeke (Overslag) aan de NMVB overgedragen, die ze samenvoegt met haar lijn Gent-Oostakker-Lokeren. Tegelijk komt er een uitbreiding naar Zelzate, om de Sidmar-fabriek te bedienen. Het vak Gent-Terdonk wordt afgeschaft, omdat het ook bediend wordt door de vervangingsdienst Gent-Zelzate (55b).

Noten en bronnen:

  • Zij was in 1932 als overnemer benoemd. Woont met haar man Eucharius De Mey in de Stadhuissteeg te Gent. Haar gunning werd per KB van 1 februari 1935 van haar ontnomen. Zij had op 20 december 1929 en op 21 september 1932 de lijn Gent-Wachtebeke-Overslag al in eigen naam aangevraagd. ^
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3219/7 (bewijs van deugdelijkheid O.V.87)
  • PA Oost-Vlaanderen: 3/3A/21-4792 (lijn 260)
Terug naar boven