Virgile Van Ongevalle

Buslijst Van OngevalleOp 1 juli 1929 begint Virgile Van Ongevalle (1895-1984) uit Everbeek een lijn tussen Geraardsbergen en Gentbrugge (Arsenaal) uit te baten. De lijn loopt via Nederboelare, Hemelveerdegem, Ophasselt, Steenhuize-Wijnhuize, Godveerdegem, Zottegem, Leeuwergem, Oombergen, Balegem, Oosterzele, Gontrode en Melle.

Op 12 juli 1929 vraagt hij een machtiging bij de Oost-Vlaamse deputatie aan. Desondanks het feit dat de NMBS de lijn niet ziet zitten, krijgt hij met het KB van 31 oktober 1930 toch een machtiging voor tien jaar. Hij moet 6,5% van zijn ontvangsten aan de NMBS en 2% aan de NMVB afstaan.

Hij beschikt over twee bussen: een Chevrolet van 20 plaatsen en een GMC. Zijn zaak is als "Dender Express" gekend. Daarnaast bezit hij ook een melkerij.

De dienstregeling van de lijn Gent-Geraardsbergen vanaf 10 juli 1934. Vanaf deze datum loopt de lijn tot in Gent Zuid. Bron: PA Oost-Vlaanderen.

dienstregeling

Vanaf 10 juli 1934 verlengt hij zijn lijn naar Gent Zuid, dit als reactie op het feit dat Gustaaf Keymeulen zijn lijn (Gentbrugge-Aast) twee dagen ervoor ook tot Gent Zuid verlengd had. Pas in september 1934 vraagt hij een machtiging voor deze uitbreiding aan.

Daarnaast is Van Ongevalle ook uitbater van een lijn Ninove-Aspelare-Geraardsbergen en de marktdiensten Everbeek-Ath (op donderdag) en Everbeek-Lessines (op zaterdag).

Zijn bussen met O.V. nummer ruilen dit nummer in de loop van 1935 in voor een nationaal nummer, omdat hij interprovinciale diensten exploiteert.

Op de lijn Ninove-Geraardsbergen baat hij het vak Ninove-Aspelare samen met Arthur Liessens uit. Er wordt tussen beide exploitanten een regeling getroffen over de te volgen uurregeling. Ook gelt een lokaal vervoersverbod voor de bussen van Van Ongevalle tussen Ninove en Aspelare. Omdat Van Ongevalle deze regel niet volgt, dient Liessens een klacht in.

Op deze prentkaart van Beauraing is bus 5 te zien, een GMC uit 1934, die ook het provinciale nummer O.V.18 droeg.

dienstregeling

Met een KB van 9 april 1934 mag Van Ongevalle een uitbreiding richting Zandbergen aan de lijn Geraardsbergen-Ninove toevoegen. Nadien wordt de uitbreiding verlengd tot Waarbeke. Omdat hij de uitbreiding soms niet bedient, komt er een klacht van een andere uitbater - Adolf Van Vlassenbroek, die eerder al een lijn Waarbeke-Geraardsbergen aangevraagd had.

Door een KB van 1 oktober 1936 wordt de dienst beperkt tot de exploitatie van enkele ritten op maandag (marktdag te Geraardsbergen), en dit enkel op het baanvak Waarbeke-Zandbergen-Geraardsbergen. Het baanvak Aspelare-Ninove wordt hem ontnomen.

Omdat de exploitatie van zijn lijnen voor Van Ongevalle niet langer leefbaar, vraagt hij om alle diensten per 1 januari 1938 te mogen schorsen.

De deputatie gaat akkoord, aangezien delen van het traject Geraardsbergen-Gent door trein en tram bediend worden. Een KB bevestigt de schorsing van de lijn Waarbeke-Geraardsbergen op 13 juli 1938, de vervallenverklaring voor de lijn Geraardsbergen-Gent volgt op 8 september 1938.

Van Ongevalle gebruikt uiteindelijk zijn borgtochten om de schulden die hij aan de NMBS en NMVB (concurrentievergoeding) af te betalen.

Bronnen:

  • PA Oost-Vlaanderen, 3e afdeling: 3/3057/2 (Gent-Geraardsbergen, machtiging), 3/3057/3 (Geraardsbergen-Ninove, machtiging)

Lees meer over:

Terug naar boven