Gebroeders Waeytens

Buslijst WaeytensDe vier zonen uit het gezin van Jean Waeytens en Marie Morre uit Nederbrakel - Edmond (1894-1950), René (1900-1956), Victor (1902-1944) en Cyriel (1904-1951) - krijgen met een KB van 15 december 1930 een machtiging voor de lijn Gent-Oudenaarde-Nederbrakel, dit voor een termijn van tien jaar.

Door een dispuut dat in ’n rechtszaak eindigt, wordt de lijn afwisselend door drie broers (René, Cyriel en Victor, 3 weken), en door Edmond (1 week) verzekerd. Deze oplossing doet de lijn geen deugd. Ook dient Edmond geen vraag tot hernieuwing van de gunning in. Volgens de deputatie zou de concessie maar aan één van de partijen gegund mogen worden.

De dienstregeling van de lijn Gent-Oudenaarde-Nederbrakel uit 1934. Doorblader de volledige dienstregeling.

dienstregeling

Cyriel, René en Victor vragen op 6 en 25 februari 1939 een verlenging van hun gunning met 10 jaar aan. In hun aanvraag vinden we twee bussen terug: een Minerva en een International.

In een brief van 2 augustus 1939 vraagt het ministerie om de vernieuwde vraag van de broers voor de lijn Gent-Oudenaarde-Nederbrakel van de hand te wijzen. Wel kan de dienst op het baanvak Gent-Oudenaarde in stand gehouden worden. Als de heren Waeytens deze dienst willen verzekeren, waartoe ze een wettelijk voorrangsrecht genieten, moeten ze een aanvraag indienen. Aan de NMBS moet wel een concurrentievergoeding van 2,5% betaald worden.

Op 28 augustus 1939 verlaat Edmond Waeytens vrijwillig de lijn.

Door de opeising van het materieel, moet de lijn op 10 mei 1940 stopgezet worden. Op 12 juli 1940 kan de lijn terug opgestart worden. De dienst wordt verzekerd met een Minerva. In deze periode rijdt ook Armand Nottebaert - uitbater van de lijn Ronse-Oudenaarde - soms door tot in Gent. Na de oorlog wordt machtiging door de NMBS overgenomen. De lijn wordt ingekort tot het vak Gent-Oudenaarde en draagt het nummer 309 in de dienstregeling. Op de aanvraag van 1947 vinden we enkel Cyriel terug. Hij bezit twee bussen: een Leyland en een Miesse.

Omdat de lijn tussen Gent en Eke dubbel loopt met de lijn Gent-Nazareth, vraagt de uitbaatster van deze lijn - de ETG/SATTRA - in oktober 1947 om de lijn tot Eke te beperken. Hierop wordt niet ingegaan.

Na het overlijden van Cyriel Waeytens wordt wellicht de NMVB als pachter van de lijn aangesteld. In de aanvraag van 1952 vinden we immers twee Guy/Ragheno bussen terug. Deze komen uit de reeks 432-446, die in 1947 geleverd was in Oost- en West-Vlaanderen.

Bronnen:

  • PA Oost-Vlaanderen, 3e afdeling: 3/3225/6 (hernieuwen machtiging)

Lees meer over:

Terug naar boven