De Lijn 2548-2658: Van Hool A600

Deze reeks Van Hool A600 werd nog door de Buurtspoorwegen besteld (als deel van de reeks 2484-2658). De bussen 2484-2657 kwamen bij de diverse TEC bedrijven terecht.

De reeks kwam direct in de livrei van De Lijn in dienst. In hun beginjaren waren ze nog allemaal met papierfilms uitgerust, die na verloop van tijd door flipdots vervangen werden. Voor enkele bussen werden nieuwe filmrollen besteld, maar een deel moest het met afdankertjes stellen die uit afgevoerde bussen gehaald werden.

De Lijn 2549 - Brussel. © M. Reps.

De Lijn 2549

De Lijn 2647 - Leuven. Coll. R van Poppel.

De Lijn 2570

De laagste (2548-2572) én hoogste nummers (2637-2658) reden in Vlaams-Brabant. Ze waren oorspronkelijk te vinden in de stelplaatsen van Haacht (2548-2561), Evere (2562-2572) en Leuven (2637-2658) te vinden.

De Lijn 2637 - Grimbergen. © S. Ceulemans.

De Lijn 2570

Na de levering van de Van Hool A360 uit de 40-reeks te Leuven, stuurt Leuven begin 2002 de 2637-2644 naar Grimbergen. In 2003 verhuizen de 2637-2638 naar Haacht. In 2004 vinden we reeds een exemplaar te Overijse (2560), kort nadien vindt een kleine stoelendans plaats tussen Haacht, Evere en Leuven.

De Lijn 2555 - Melsbroek.

De Lijn 2549

De komst van een eerste portie Jonckheere Transit 2000 uit de 45-reeks luidt in het voorjaar 2005 het begin van het einde van de reeks aan. De 2557-2562 vertrekken uit Evere en gaan in reserve. Na de levering van het twee deel van de Brabantse exemplaren in Evere en Grimbergen sturen Evere en Haacht hun exemplaren weg (in de plaats komen in Haacht A360 uit de 41-reeks uit Grimbergen). De 2549-2557 vinden we dan in Grimbergen terug, 2637-2638 in Overijse, 2643 in Evere en 2642, 2644-2658 in Leuven. Een deel gaat in reserve, enkele exemplaren worden eind 2005 en begin 2006 afgevoerd.

De Lijn 2554 - Melsbroek. Op dat moment reed de bus vanuit stelplaats Haacht.

De Lijn 255

In 2007 - na de levering van de Jonckheere Transit 2000 uit de 48-reeks werden de bussen opnieuw herverdeeld: Haacht kreeg er enkele (deze waren nodig door de diverse uitbreidingen in de regio Zaventem); maar er kwamen er ook terecht in Tienen en Dilbeek. Eind 2007 leek het erop dat de reeks zou gaan verdwijnen; een deel van de hogere nummers werd in de loop van 2008 afgevoerd.

De Lijn 2638 - Zaventem Luchthaven.

De Lijn 2638

In mei 2009 zijn de Vlaams-Brabantse exemplaren al flink uitgedund. In Haacht rijden de 2557, 2648 en 2653. De 2553-2554, 2562, 2644, 2646-2647, 2651 en 2655 dienen als algemene reserve en duiken in verschillende stelplaatsen op. Ondertussen zijn de 2548, 2550-2551, 2556, 2564-2565 en 2650 naar de rijschool overgegaan. In september 2010 worden de 2550, 2551, 2555, 2565 en 2650 als 7786, 7787, 7793, 7798 en 7799 hernummerd. Bus 2554 wordt als Trammelant-bus ingezet.

De Lijn 2564 - Vilvoorde.

De Lijn 2564

Eind 2011 waren in Vlaams-Brabant nog altijd enkele exemplaren (waaronder de 2557 en 2564) actief vanuit de stelplaatsen van Haacht en Grimbergen. Een deel van de oudere exemplaren werden in de zomer nog naar Leuven gebracht, dit na de levering van de newA360 uit de reeks 5446-5519. Uiteindelijk zou bus 2564 het als laatste van de Brabantse exemplaren tot december 2012 uithouden. De bus werd na een ongeval afgevoerd.

Bus 2570 werd in september 2005 naar West-Vlaanderen gemuteerd, en direct ingezet als vervanger van de 2273 in het Village N°1 te Eigenbrakel. Daar blijft hij in dienst tot september 2011. Opgevolgd door de 2928 en 2930, is als derde opvolger in januari 2013 bus 2564 aan zet. Deze blijft rijden tot het voorjaar van 2015. Hij wordt er opgevolgd door de 3159.

De Lijn 2598. © R. Van Poppel.

De Lijn 2598

De Lijn 2577 - Aarschot. De oude rolfilms werden naderhand door nieuwere exemplaren vervangen. © R. Van Poppel.

De Lijn 2577

Een tweede portie bussen (2573-2599) kwam in Antwerpen terecht. Ze werden er verdeeld tussen de stelplaatsen van Aarschot, Turnhout en Mol. Zekregen gerecupereerde rolfilms van afgevoerde bussen ingebouwd.

De Lijn 2587 - Turnhout. © M. Reps.

De Lijn 2587

Met het « Minder Hinderplan » (2004) werd een groot deel van deze bussen verhuurd aan diverse exploitanten in het Antwerpse. Bussen 2574-2576 en 2578 gaan naar Mattheesen, 2579-2584 en 2589-2590 naar Oostmalle en Comfort Cars (waarbij de 2579 daarna nog naar Mattheesen ging), 2591-2593 naar Van Rompaye (tot december 2007) en tot slot de 2594-2599 naar De Schelde. Na hun terugkeer werden de meeste bussen aan de kant geschoven.

De Lijn 2573 - Antwerpen Quinten Matsyslei.

De Lijn 2573

De 2573, 2577, 2585-2588 worden vanaf midden 2004 door de rijschool gebruikt.

De Lijn 2596 - Roeselare. © D. Cools.

De Lijn 2596

Toen De Schelde in augustus 2005 haar gehuurde bussen (2594-2599) retourneerde, werden deze naar West-Vlaanderen gestuurd. Daar reden ze tot midden 2008 diensten vanuit de stelplaats van Assebroek.

De Lijn 2604 - Genk. © J. Oosterbosch.

De Lijn 2604

De Lijn 2622 - Oreye stelplaats TEC. Kort na deze foto zou de lijn 26 geknipt worden en niet verder rijden dan Oreye. © M. Reps.

De Lijn 2622

Als derde entiteit was Limburg aan de beurt (2600-2622). De bussen waren oorspronkelijk in St-Truiden en Genk te vinden. Twee (later drie) stuks stonden ook steevast op de slaapplaats te Meeuwen. Na de levering van Jonckheere Transit 2000 uit de 38-reeks vertrokken vijf exemplaren naar Sint-Truiden. Naderhand kwamen er vier bussen terug naar Genk.

De Lijn 2604 - Genk.

De Lijn 2604

Na de levering van de Jonckheere Transit 2000 uit de 51-reeks te Sint-Truiden, verkassen de meeste Truiense A600 in het voorjaar van 2008 naar de stelplaats van Hasselt. Als reservebus konden ze ook in andere Limburgse stelplaatsen opduiken. Zo waren de 2615-2619 een tijdlang in Beverlo te bewonderen. Uiteindelijk gaan de laatste exemplaren vanuit de stelplaats van Winterslag rijden. De 2611 en 2619 houden het nog koppig vol tot begin december 2014.

De Lijn 2626 - Hulste. © A. Vlieghe.

De Lijn 2626

De Lijn 2633 en 2629 - Ieper.

De Lijn 2629

De Lijn 2624, die jarenlang met deze reclame rondgereden heeft - Kortrijk.

De Lijn 2624

Een volgende portie bussen (2623-2636) kwam in de regio's van Ieper en Kortrijk terecht. Na de verhuis van een aantal Jonckheere Transit 2000 uit de 45-reeks naar de regio Ieper, verkassen een aantal exemplaren in het voorjaar van 2008 naar Brugge en Knokke. In Brugge worden deze bussen nog vaak ingezet.

De Lijn 2632 - Oostende. © D. Cools.

De Lijn 2624

Met de komst van een nieuwe lijn 68 (Oostende-Veurne) in mei 2009 komen er zelfs enkele van deze A600 vanuit de stelplaats van Oostende te rijden. Ze verdwijnen er na de komst van Van Hool newA360 uit de 54-reeks. Daarna blijven nog enkele stuks rondzwerven tussen Diksmuide, Ieper en Kortrijk. Als laatste gaat de 2627 in mei 2011 uit dienst.

Technische gegevens

  • Aantal: 111
  • In dienst: 1991-1992
  • Uit dienst: 2005-..
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,635 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,025 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/92
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 220 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien hellend naar achteraan toe
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm. Op veel bussen zijn werden flipdots geplaatst
 

Buslijsten

De Lijn 2548-2658
 
Terug naar boven