Deze reeks Van Hool A600 werd nog door de NMVB besteld (als deel van de reeks 2484-2658). De bussen 2484-2657 kwamen bij de diverse TEC bedrijven terecht.

De Lijn 2564. © M. Reps.

De Lijn 2564

De reeks kwam direct in de livrei van De Lijn in dienst. In hun beginjaren waren ze nog allemaal met papierfilms uitgerust, die na verloop van tijd door flipdots vervangen werden. Voor enkele bussen werden nieuwe filmrollen besteld, maar een deel moest het met afdankertjes stellen die uit afgevoerde bussen gehaald werden.

De laagste nummers waren oorspronkelijk in de Vlaams-Brabantse stelplaatsen van Haacht en Evere te vinden. In 2005 werden ze richting Grimbergen gestuurd.

De Lijn 2590 - Turnhout station. © R. Van Poppel.

De Lijn 2590

Een tweede portie bussen (2573-2599) kwam in Antwerpen terecht. Ze werden er verdeeld tussen de stelplaatsen van Aarschot, Turnhout en Mol. Zekregen gerecupereerde films van afgevoerde bussen ingebouwd.

De Lijn 2577 - Mechelen Station.

De Lijn 2577

Met het « Minder Hinderplan » (2004) werd een groot deel van deze bussen verhuurd aan diverse exploitanten in het Antwerpse. Bussen 2574-2576 en 2578 gaan naar Mattheesen, 2579-2584 en 2589-2590 naar Oostmalle en Comfort Cars (waarbij de 2579 daarna naar Mattheesen ging), 2591-2593 naar Van Rompaye (tot december 2007) en tot slot de 2594-2599 naar De Schelde. Na hun terugkeer werden de meeste bussen aan de kant geschoven.

De Lijn 2573 - Antwerpen Quinten Matsyslei.

De Lijn 2573

De 2573, 2577, 2585-2588 worden vanaf midden 2004 door de rijschool gebruikt.

De Lijn 2597 - Brugge 't Zand. © S. Ceulemans.

De Lijn 2597

Toen De Schelde in augustus 2005 haar gehuurde bussen (2594-2599) retourneerde, werden deze naar West-Vlaanderen gestuurd. Daar reden ze tot midden 2008 diensten vanuit de stelplaats van Assebroek.

De Lijn 2622 - Oreye stelplaats TEC. Kort na deze foto zou de lijn 26 geknipt worden en niet verder rijden dan Oreye. © M. Reps.

De Lijn 2622

Als derde entiteit was Limburg aan de beurt (2600-2622). De bussen waren oorspronkelijk in St-Truiden, Genk te vinden. Twee stuks stonden ook steevast op de slaapplaats te Meeuwen.

De Lijn 2604 - Genk Hoevenzavellaan.

De Lijn 2604

Na de levering van de Jonckheere Transit 2000 uit de 51-reeks te Sint-Truiden, verkassen de A600 naar de stelplaats van Winterslag (dat intussen Genk vervangen had). Als reservebus konden ze ook in andere Limburgse stelplaatsen opduiken. De 2611 en 2619 houden het nog koppig vol tot begin december 2014.

De Lijn 2629 - Ieper René Colaertplein.

De Lijn 2629

Een volgende portie bussen (2623-2636) kwam in de stelplaatsen van Ieper, Diksmuide, Veurne en Geluwe terecht. Na de verhuis van een aantal Jonckheere Transit 2000 uit de 45-reeks naar de regio Ieper, verkassen een aantal exemplaren in het voorjaar van 2008 naar Brugge en Knokke. In Brugge worden deze bussen nog vaak ingezet.

Met de komst van een nieuwe lijn 68 (Oostende-Veurne) in mei 2009 komen er zelfs enkele van deze A600 vanuit de stelplaats van Oostende te rijden. Ze verdwijnen er na de komst van Van Hool newA360 uit de 54-reeks. Daarna blijven nog enkele stuks rondzwerven tussen Diksmuide, Ieper en Kortrijk. Als laatste gaat de 2627 in mei 2011 uit dienst.

De Lijn 2647 - Leuven Martelarenplein.

De Lijn 2647

De hoogste nummers (2637-2658) werden oorspronkelijk in de stelplaats van Leuven ondergebracht. Begin jaren 2000 gingen de 2637-2644 naar Grimbergen. De 2637-2638 zijn in 2003-2004 ook even in Haacht te vinden.

Vanaf medio 2005 begon Vlaams-Brabant met het afvoeren van deze reeks, waarbij een deel van de bussen een reservestatus kreeg. De exemplaren in Haacht werden naar Grimbergen gestuurd. Deze stelplaats stuurde haar hogere nummers richting Overijse en Evere.

In 2007 werden de bussen opnieuw herverdeeld: Haacht kreeg er enkele (deze waren nodig door de diverse uitbreidingen in de regio Zaventem); maar er kwamen er ook terecht in Tielt-Winge en Dilbeek.

De Lijn 2638 - Zaventem Luchthaven.

De Lijn 2638

In mei 2009 zijn de Vlaams-Brabantse exemplaren al uitgedund. In Haacht rijden de 2557, 2648 en 2653. De 2553-2554, 2562, 2644, 2646-2647, 2651 en 2655 dienen als algemene reserve en duiken in verschillende stelplaatsen op. Ondertussen zijn de 2548, 2550-2551, 2556, 2564-2565 en 2650 naar de rijschool overgegaan. In september 2010 worden de 2550, 2551, 2555, 2565 en 2650 als 7786, 7787, 7793, 7798 en 7799 hernummerd. Bus 2554 wordt als Trammelant-bus ingezet.

De Lijn 2564 - Vilvoorde Station.

De Lijn 2564

Eind 2011 waren in Vlaams-Brabant nog altijd enkele exemplaren (waaronder de 2557 en 2564) actief vanuit de stelplaatsen van Haacht en Grimbergen. Een deel van de oudere exemplaren werden in de zomer nog naar Leuven gebracht, dit na de levering van de newA360 uit de reeks 5446-5519. Uiteindelijk zou bus 2564 het als laatste van de Brabantse exemplaren tot december 2012 uithouden. De bus werd na een ongeval afgevoerd.

Laatste aanpassing op 16.01.2012

Technische gegevens

  • Aantal: 111
  • In dienst: 1991-1992
  • Uit dienst: 2005-..
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,635 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,025 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/92
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 220 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien hellend naar achteraan toe
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm. Op veel bussen zijn werden flipdots geplaatst
 

Buslijsten

De Lijn 2548-2658
 
Terug naar boven