Met het nieuwe newA309-model kwam Van Hool tegemoet aan de verzuchtingen van De Lijn. Ze wou immers terug stadsbusjes met de tweede deur in het midden, waardoor er een betere doorstroming in de bus was.
In november 2004 kwamen de eerste newA309 in dienst in St-Niklaas. In deze stad worden enkele busjes - waaronder de 4668 - ingereden voor ze later in 2005 naar Aalst gemuteerd worden. In Aalst worden deze busjes ingezet op het stadsnet, maar af en toe ontsnapt er ook nog es eentje op het streeknet.

De Lijn 4678 - Aalst Burchtstraat.
Het saldo van de reeks werd verdeeld tussen Limburg (tien stuks) en West-Vlaanderen. Ze worden in Hasselt ingezet op enkele stadslijnen; in West-Vlaanderen is de reeks verdeeld tussen Oostende, Knokke en Brugge. Wel werd in december 2006 de 4707 vanuit Brugge naar Sint-Niklaas gemuteerd, waar hij een vreemde eend vormt tussen alle newA308.

De Lijn 4701 - Assebroek Gaston Roelandtsplein.