De Lijn 5276-5306 : Van Hool newA309

De Lijn 5280 - Muizen.

De Lijn 5280

De eerste exemplaren van deze reeks newA309 kwamen eind juni 2008 in dienst op het Mechelse stadsnet. Kort nadien verschenen ook de eerste busjes in Leuven. In deze twee steden vervangen de newA309 een aantal Van Hool A308 uit de 34-reeksen.

De Lijn 5306 - Gent.

De Lijn 5306

Ten slotte kwamen de Oost-Vlaamse exemplaren eind augustus in dienst te Aalst. Daar rijden ze meestal op het stadsnet, maar soms ontsnapt er eens eentje op het streeknet. In tegenstelling tot de twee vorige reeksen heeft de newA309 vanaf deze reeks busjes nu een rechtstaande motor. Daarom ziet de configuratie er binnenin ook wat anders uit.

Technische gegevens

  • Aantal: 31
  • In dienst: 2008
  • Carrosserie: Van Hool newA309
  • Chassis: Van Hool 309
  • Lengte: 9,900 m
  • Breedte: 2,350 m
  • Hoogte: 3,100 m
  • Gewicht: 16.500 kg
  • Plaatsen (zit/totaal):
  • Plaatsen (zit/totaal): 18/71 + 6 klapstoeltjes
  • Motor: Cummins
  •  (euro 5)
  • Positie: verticaal (links achteraan)
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak (verlaagd) tot aan de achterdeur, hellend naar boven toe
  • Bestemmingsaanduiders: elektronisch (LED)
 

Buslijsten

De Lijn 5276-5306
Terug naar boven