NMVB 5090-5355 : Van Hool A120/01

Naast Jonckheere bestelden de Buurtspoorwegen ook bij Van Hool een reeks bussen volgens de nieuw ingevoerde standaard. Van Hool zou hierop zijn AI 120 ontwikkelen. Kort nadien zou de "I" (van interurbain) verdwijnen omdat de A120 zowel als stads- als streekbus gebruikt zou worden. Nieuwigheden waren de verlaagde vloer in het voorste gedeelte van de bus, daarop volgde een trede en een licht hellende vloer naar achter toe.

De NMVB plaatst op 20 oktober 1976 een bestelling bij Van Hool voor een lot van 266 eenheden. Deze zouden in een recordtempo geleverd worden tussen begin november 1977 en juli 1978.

De eerste wagen van de reeks werd in juni 1977 tentoongesteld te Woluwe. Daarna ging hij naar de groep Eugies. Hij zou er niet zo lang verblijven en verkaste de bus naar de stelplaats van Chastre (Brabant).

NMVB 5094 - Ath.

NMVB 5094

De volgende bussen (5091-5119) bleven wel in de groep Eugies. Tien stuks vonden hun weg naar de stelplaats van Doornik, terwijl het saldo vanuit Bergen reed.

NMVB 5114 - Saint-Ghislain. © M. Reps.

NMVB 5114

Wellicht hebben enkele exemplaren nog in de stelplaatsen van Flobecq (Vloesberg) en Frasnes-lez-Buissenal gestaan. Deze stelplaatsen sluiten begin 1987. Respectievelijk twee en vier bussen gaan dan naar de stelplaats van Doornik. Flobecq had lijn 10 (Ath-Flobecq) uitgebaat, terwijl Frasnes ondermeer op lijn 9 (Ath-Doornik). Bus 5103 wordt na een ongeval afgevoerd.

NMVB 5120 - Liège.

NMVB 5120

Luik ontving de 5120-5125, 5152-5161 en 5287-5302. Omdat in 1986 het Henegouwse tramnet een serieuze knauw kreeg, had de stelplaats Jumet bussen tekort. Daarop stuurt Luik in oktober 1986 de 5120-5123 richting Charleroi.

NMVB 5122

NMVB 5122

Deze vier bussen zouden er blijven rijden, hoewel één of twee exemplaren ook eventjes vanuit La Louvière gereden hebben.

NMVB 5154 - Brugge.

NMVB 5154

Ook de groep West-Vlaanderen had in de jaren 1980 een serieus verouderd wagenpark. In december 1987 vond de 5152 al de weg richting Assebroek. Hij werd in de loop van januari 1988 gevolgd door de 5124-5125 en in juli van hetzelfde jaar door de 5153-5154. Ook deze bussen kwamen in Assebroek te rijden.

NMVB 5126 - Brussel. © M. Reps.

NMVB 5126

NMVB 5212 - Hèze. © M. Reps.

NMVB 5212

NMVB 5216 - Brussel. © M. Reps.

NMVB 5212

NMVB 5225 - Nivelles. © M. Reps.

NMVB 5225

De groep Brabant kreeg veruit het grootste aantal bussen uit deze reeks: 5126-5151, 5194-5230, 5258-5286 en 5303-5355. De lagere nummers 5126-5151 vonden onderdak in de stelplaatsen van Leerbeek, Het Rad en Dilbeek.

Een volgende portie voor Brabant - 5194-5230 - kwam terecht in Chastre, Jodoigne en Nijvel. De 5211, 5213-5214 hebben ook nog even in Overijse gereden, de 5217 vanuit Dilbeek. Uiteindelijk kwamen ze allen terug in Waals-Brabant.

NMVB 5274 - Eizer, © M. Reps.

NMVB 5274

NMVB 5285 - Grimbergen Stelplaats.

NMVB 5285

NMVB 5280 - Wavre. © M. Reps.

NMVB 5280

Een volgend deel wagens kwam in Overijse (5258-5278) terecht. De daaropvolgende nummers (5279-5286) startten hun carrière in Grimbergen, maar werden later naar Jodoigne en Chastre overgeheveld.

NMVB 5342 - Grimbergen.

NMVB 5342

NMVB 5346 - Ukkel. © M. Reps.

NMVB 5346

De laatste portie bussen uit deze reeks voor Brabant waren de 5303-5355. Oorspronkelijk waren de 5327-5342 in Grimbergen en Dilbeek te vinden. Na de komst van de Van Hool AG280/1 (uit de reeks 5740-5795) te Grimbergen, verhuisden de 5327-5337 naar Nijvel. In deze stelplaats (en de nevenstelplaats te Lasne) bevonden zich reeds de 5303-5326 en 5343-5355. Dilbeek behield de 5338-5342.

NMVB 5249 - Sovimont. © M. Reps.

NMVB 5249

Namen-Luxemburg had de 5162-5173 gekregen. Later kwam daar nog de uit Luik overgekomen 5161 bij. Ook de 5247-5257 vertoefden in Namen. In 1986 brandt de 5167 uit, de 5165 wordt na een ongeval in 1987 afgevoerd.

NMVB 5176 - Hasselt. © M. Reps.

NMVB 5176

Limburg kreeg de 5174-5193. Deze waren ondermeer in Hasselt, St-Truiden en Tongeren te vinden.

NMVB 5233 - Nieuwkerke.

NMVB 5233

NMVB 5239 - Oostende, © M. Reps. Vanaf het seizoen 1989 werd de Kusttram als « de Zonnelijn » omgedoopt. Verschillende attracties aan de kust en in het binnenland werden in de kijker gezet, sommige werden door speciale ritten met de kust verbonden. Enkele West-Vlaamse bussen kregen hiervoor een speciale livrei aangemeten, zoals ook deze 5239.

NMVB 5239

West-Vlaanderen keeg de 5231-5246. Deze reden ondermeer in Ieper en Diksmuide.

NMVB 5170 - Namur. © M. Reps.

NMVB 5170

NMVB 5335 - Braine-l'Alleud. © M. Reps.

NMVB 5335

Vanaf 1988 hebben verschillende bussen uit deze reeks ook nog de nieuwe witte livrei gekregen.

In 1991 gaat de reeks over naar De Lijn en enkele TEC-entiteiten. Bij De Lijn (5090..5355) vinden we de reeks in West-Vlaanderen, Brabant en Limburg.

De vier exemplaren die in 1986 naar Jumet gingen, werden door de TEC Charleroi overgenomen en in het nummeringsschema als 7120-7123 ingepast. De TEC Waals-Brabant nam de 5090, 5194-5230, 5279-5286, 5303-5337 en 5343-5355 over. Dit werd reeks 6090..6355. De 28 exemplaren die bij de TEC Henegouwen terechtkwamen, werden door deze entiteit als 3.201-3.228 omgenummerd. De Naamse 5162-5164, 5166, 5168-5173 en 5246-5257 werden als 400-422 omgenummerd. Tot slot vormden de Luikse 5155-5160 en 5287-5302 de nieuwe reeks 901-922.

Technische gegevens

  • Aantal: 266
  • In dienst: 1977-1978
  • Carrosserie: Van Hool A120
  • Chassis: Van Hool A120/01
  • Lengte: 11,810 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,140 m
  • Gewicht: 16.470 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/90
  • Motor: DAF
  • Motortype: DKL1160V
  • Vermogen: 180 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: Voith D851 A4N21
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien trede en licht hellend naar achter toe
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

NMVB 5090-5355
 
Terug naar boven