NMVB 820-831 : Chevrolet GT30 / Jonckheere

NMVB 830

NMVB 830 - Brugge. © coll. M. Reps.

Reeds in 1949 had de NMVB een eerste reeks stadsbusjes in het verkeer gebracht (reeks 111-122). Deze hadden reeds enkele kenmerken van de Standaard I carrosserie meegekregen (o.a. de instapdeur die voor de eerste as komt). Het type werd in 1951 aan het nieuwe standaardontwerp aangepast. In de daaropvolgende jaren zouden nog zes reeksen volgen. Als chassis werd steeds het Chevrolet GT 30 type gebruikt, de opbouw gebeurde steeds door Jonckheere.

De bestellingen in de 800 reeks volgden elkaar snel op. Dit was nodig omdat de Buurtspoorwegen begin jaren vijftig haastig werk maken om diverse stedelijke tramnetten op te doeken.

De eerste reeks (820-831) kwam midden 1951 in Knokke, Kortrijk en Brugge te rijden. Naderhand verkasten enkele exemplaren naar Aalst en St-Niklaas, toen daar het stadsnet van de toenmalige uitbaters overgenomen werden.

Laatste aanpassing op 29.01.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 12
  • In dienst: 1951
  • Carrosserie: Jonckheere (standaard I)
  • Chassis: Chevrolet GT30
  • Lengte: 8,220 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 2,940 m
  • Gewicht: 7.615 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 27/40
  • Motor: GM
  • Motortype: Loadmaster (later Perkins P6V, 83 pk)
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Bestemmingsaanduiders: rolfilm
 

Buslijsten

NMVB 820-831
Terug naar boven