De bestelling van deze reeks bussen vormt een woelige periode in de geschiedenis van de SRWT. Toen de SRWT in september 1993 zijn intenties bekend maakte om bij de combinatie Renault-EMI 280 bussen te bestellen trok Van Hool naar de Raad van State om een vernietiging van het contract te vragen. De bussen van Renault vielen iets duurder uit, waardoor na de tekening van het contract nog wijzigingen aangebracht werden; ook werd het aantal bussen op 278 teruggebracht. Dit schond volgens Van Hool duidelijk de regels van aanbestedingen.

Na een hele procedureslag die tot het Europese Hof ging werd de SRWT veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Van Hool. Uiteindelijk konden de bussen toch geleverd worden. De constructie vond plaats in de Renault fabriek te Annonay, terwijl de afwerking bij EMI in het Luxemburgse Aubange gebeurde. Later werden nog een dertigal bussen extra bijbesteld.

TEC Charleroi 7507

TEC Charleroi 7507 - Charleroi Rue de la Porte Neuve.

Het was Charleroi die op 23 september 1994 de eer had om de eerste Renault-EMI bus te ontvangen. De eerste 35 exemplaren voor deze entiteit werden tot januari 1995 geleverd. De bussen werden gestald in Jumet en Genson.

Eind 1995 werden in Charleroi nog een zestal extra stuks geleverd. De 7536-7541 worden in Genson gestald. Naderhand werden enkele exemplaren naar Anderlues gemuteerd.

Bussen 7515, 7518, 7532 en 7534 hebben een speciale livrei gedragen voor het circuit naar de abdij van Aulne, dat enkel tijdens de zomermaanden gereden wordt.

TEC Charleroi 7518

TEC Charleroi 7518 - Gozée Rue Emile Vandervelde, © M. Reps.

Enkele bussen uit de reeks dienden al sinds het begin van de jaren 2000 als organenbank voor de resterende exemplaren. Deze werden grotendeels in 2011 en 2012 afgevoerd, na de komst van de reeks VDL Citea (7701-7759).

Laatste aanpassing op 17.08.2015

Technische gegevens

  • Aantal: 41
  • In dienst: 1994-1995-1996
  • Carrosserie: Renault R312
  • Chassis: Renault PS09B1
  • Lengte: 11,990 m
  • Breedte: 2,500 m
  • Hoogte: 3,143 m
  • Gewicht: 19.000 kg
  • Motor: Renault
  • Motortype: MIDR 06.20.45 (euro 1)
  • Vermogen: 253 pk
  • Positie: verticaal in de breedte, achteraan de bus
  • Versnelling: ZF 4HP500
  • Deuren: 3 (FoMoR)
  • Vloer: vlak over de hele lengte van de bus
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm
 
Terug naar boven