TEC Luik-Verviers 2521 - Liège Place St-Lambert.

TEC Luik-Verviers 2521

In maart 1992 waren alle Naamse exemplaren (behalve de 2735) uit de reeks 2484-2547 geleverd. Ondertussen was in november 1991 ook al de levering van de 18 exemplaren (2511-2528) begonnen die voor Luik voorzien waren. Deze levering liep tot in maart 1992. De eerste 15 bussen uit deze reeks zijn nog met het NMVB-nummer in dienst gekomen, maar reeds in de TEC livrei. Nadien werden ze als 501-515 hernummerd.

TEC Luik-Verviers 518.

TEC Luik-Verviers 518

In het begin werden de meeste bussen in de stelplaats van St-Gilles gestald. Via verschillende omzwervingen - via Warzée, Jemeppe, Robermont en zelfs Eupen - kwamen ze uiteindelijk in 1994-1995 allemaal in Omal terecht.

TEC Luik-Verviers 504 - Huy Quai d'Arona.

TEC Luik-Verviers 504

Vanaf 2008 beginnen er barsten in de reeks te komen. Zo verhuizen in de herfst van 2008 de 5.505 en 5.513 naar Robermont en Rocourt, de 5.511 naar Oreye. De 5.501 en 5.509 komen in december in Bassenge te rijden.

In februari 2009 vinden we de 5.505 in Robermont, de 5.509 in Bassenge, de 5.503 in Rocourt en de 5.511, 5.513 en 5.514 in Oreye. In september worden de 5.503, 5.509 en 5.511 ingezet als rijschoolbus. Vanaf dan rijden er geen bussen meer van deze reeks in lijndienst. In Omal werd de reeks vervangen door de reeks VDL-Jonckheere Transit 2000 (5.351-5.390).

En dan was er de brand in de stelplaats van Genson. Ook de TEC Luik-Verviers kwam ter hulp met enkele bussen uit deze reeks: de 5.503, 5.509 en 5.510 werden zo in augustus 2010 naar Charleroi gemuteerd waar ze als 7018-7020 (reeks 7010-7020) door het leven gingen.

Laatste aanpassing op 19.08.2017

Technische gegevens

  • Aantal: 18
  • In dienst: 1991
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,635 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,035 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/92
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 220 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien hellend naar achteraan toe
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde papierfilm
Terug naar boven