TEC 5.562-5.699 : Renault-EMI R312

TEC Luik-Verviers 572 - Flémalle-Haute.

TEC Luik-Verviers 5.572

In november 1994 begon de levering van een eerste portie Renault-EMI R312 voor Luik (5.562-5.623), die duurde tot februari 1995. De bussen kwamen terecht in de stelplaatsen van Robermont en Jemeppe. Hiermee kon een portie Volvo B59-55 en Van Hool A120 uit dienst gehaald worden. Nadien vertrokken alle exemplaren vanuit Robermont naar Jemeppe.

TEC Luik-Verviers 5.593 - Luik.

TEC Luik-Verviers 5.593

TEC Luik-Verviers 5.602 - Luik.

TEC Luik-Verviers 5.602

Twee stuks bleven achter in Robermont, waaronder de 5.593, die een speciale livrei draagt (Lumières de la Ville). Deze 5.593 ging eind 2010 ook naar Jemeppe. De 5.602 werd ook in een speciale livrei gestoken, ter promotie van het lokale busmuseum.

TEC Luik-Verviers 5.656 - Aachen.

TEC Luik-Verviers 5.656

TEC Luik-Verviers 5.693 - Verviers.

TEC Luik-Verviers 5.693

Over een periode van enkele maanden tijd (januari-augustus 1996) werd bij de TEC Luik-Verviers het tweede deel van de reeks geleverd (5.624-5.699). Een deel hiervan kwam in Jemeppe terecht (624-672), het saldo was voor Stembert (Verviers) bedoeld. Achteraf verkasten een deel van de bussen vanuit Jemeppe naar Eupen. Nadien zijn er geen grote verschuivingen in de verdeling per stelplaats meer geweest.

TEC Luik-Verviers 5.642 - Mons-lez-Liège.

TEC Luik-Verviers 5.642

In de loop van 2009 kregen de nog rijdende R312 allemaal een nieuw kenteken. Na het verlopen van de leasetermijn werden ze door de TEC Luik-Verviers zelf gekocht.

De eerste drie R312 werden in maart 2011 in de stelplaats van Jemeppe terzijde gesteld. Door de komst van de VDL Citea (reeks 5.420-5.505) ruimden in 2012 reeds een aantal R312 het veld in de stelplaats van Jemeppe. Ze werden op basis van hun staat geselecteerd. In oktober gingen de 5.566 en 5.568 vanuit Jemeppe richting Stembert. Na de levering van de Citea verblijven nadien nog zo'n dertigtal R312 in de stelplaats van Jemeppe. In 2014 en begin 2015 werden er in deze stelplaats nog een tiental afgevoerd.

In Verviers en Eupen werden in de loop van 2012 ook enkele R312 vervangen worden door Irisbus Citelis. Een volgende golf volgde in 2015, wanneer de reeks Van Hool newA330 (reeks 5.506-5.541) geleverd werd. Enkele R312 verhuisden zelfs nog eventjes naar Jemeppe.

TEC Luik-Verviers 5.583 - Hoei.

TEC Luik-Verviers 5.583

Begin 2015 blijven er nog een dertigtal rijvaardige R312 over, het leeuwendeel in de stelplaats van Jemeppe, en telkens enkele exemplaren te Robermont, Stembert en Eupen. In deze laatste twee stelplaatsen verdwijnen ze na de levering van de reeks Van Hool newA330 in de loop van 2015 en begin 2016. Pas in de loop van 2018 verlaten de laatste exemplaren de stelplaats van Jemeppe. Na de levering van de hybride Solaris Urbino te Robermont, stuurt deze stelplaats dertien Van Hool A330 richting Jemeppe.

TEC Luik-Verviers 5.631 - Rocourt.

TEC Luik-Verviers 5.631

Midden september 2018 zijn er nog negen stuks in dienst. De 5.664 was in z'n laatste maanden ook op de stadslijnen van Hoei te zien. Op 23 december 2018 rijden de drie laatste bussen - 5.625, 5.627 en 5.648 voor het laatst uit. Ze zijn intussen door de OTW overgenomen, maar verdwijnen snel uit de boeken.

Technische gegevens

  • Aantal: 138
  • In dienst: 1994-1995-1996
  • Carrosserie: Renault R312
  • Chassis: Renault PS09B1
  • Lengte: 11,990 m
  • Breedte: 2,500 m
  • Hoogte: 3,143 m
  • Gewicht: 19.000 kg
  • Motor: Renault
  • Motortype: MIDR 06.20.45 (euro 1)
  • Vermogen: 253 pk
  • Positie: verticaal in de breedte, achteraan de bus
  • Versnelling: ZF 4HP500
  • Deuren: 3 (FoMoR)
  • Vloer: vlak over de hele lengte van de bus
Terug naar boven