Samen met de reeks Renault-EMI bussen bestelde de SRWT in 1993 ook een reeks Jonckheere bussen voor de TEC Namen-Luxemburg en Waals-Brabant. Het werden er 80, waarvan 42 stuks voor Namen waren en 38 voor Brabant.

Nadat het prototype in het voorjaar van 1993 Andenne bezocht had, werd vanaf september van dat jaar een begin gemaakt met het leveren van de reeks aan beide entiteiten. Deze liep tot november 1993 (Brabant) en januari 1994 (Namen).

TEC Namen-Luxemburg 805 - La Roche. De zijfilm werd uit een oudere bus gerecupereerd.

TEC Namen-Luxemburg 805

Het eerste deel (800-826) van de Naamse reeks kwam terecht in diverse stelplaatsen in de sector Houffalize. Ze vervingen er de laatste Van Hool AI119/2 uit de reeks 200-220 - die afgevoerd werden, en de Van Hool A600 (uit de reeks 4.705-4.743) - die naar Aarlen gemuteerd werden.

TEC Namen-Luxemburg 4.826 - Namur Place de la Station. Deze bus werd ondermeer gebruikt om in 2005 een rit op de nieuwe snelbuslijn 88 (Namen-Bastenaken) te ontdubbelen.

TEC Namen-Luxemburg 4.826

De 4.826 werd in 1996 omgebouwd tot 'lange-afstandsbus' en werd in Houffalize gestald.

TEC Namen-Luxemburg 4.828 - Namur Avenue Isabelle Brunell.

TEC Namen-Luxemburg 4.828

De overige bussen (827-841) van deze reeks waren bestemd voor de sector Namen. In 1995 kregen de 828-836 en de 866-875 37 zitjes (i.p.v. respectievelijk 34 en 33). Ze werden vanaf dan ook op streeklijnen ingezet, dit door de komst van de Renault-EMI R312 op het stadsnet van Namen.

In de loop van 2009 werden de eerste bussen uit deze reeks uit dienst gehaald; ze worden zowel in Luxemburg als in Namen vervangen door Jonckheere Transit 2000 uit de reeks 4.500-4.590.

Luxemburg kwam als eerste aan de beurt. In juni 2009 gaat de 4.826 (uitgerust met carzitjes) naar Forville, waar hij sporadisch op de snellijn 82 (Namen-Jodoigne) verschijnt. Een maand later zijn enkel nog maar de 4.803, 4.807 (gebruikt voor de lokale busdienst van Vresse-sur-Semois), 4.809-4.812, 4.818, 4.822 en 4.823 in het noorden van Luxemburg aanwezig. De 4.813-4.814 muteren naar Andenne. In Namen zijn nog alle exemplaren aanwezig.

Kort nadien vinden we ook de 4.816-4.817 en 4.821 in de sector Namen terug. De 4.818, 4.821 en 4.835 worden door de rijschool benut.

TEC Namen-Luxemburg 4.836 - Gembloux Gare de bus. De 4.836 is in juni 2010 nog werkzaam.

TEC Namen-Luxemburg 4.836

Begin 2010 gaan de meeste Naamse exemplaren uit dienst. In april 2010 blijven daar enkel nog maar de 4.832, 4.836 en 4.837 over. Tegelijk vinden we de 4.821, 4.827 en 4.841 bij de rijschool terug.

TEC Namen-Luxemburg 4.809 - Vresse Rue Albert Raty. Deze 4.809 ging eind 2012 als huurbus naar Dislaire uit Houffalize. Na het afvoeren van de 4.807 werd hij in het voorjaar van 2013 naar Vresse overgebracht waar hij z'n carrière beëindigde.

TEC Namen-Luxemburg 4.809

In de zomer van 2010 is in Namen enkel nog de 4.832 werkzaam. In Luxemburg bezoeken de weinige exemplaren als reserve enkele stelplaatsen. Begin 2012 blijven enkel nog de 4.807 (te Vresse) en de 4.809 en 4.811 als ultieme reserve over. De 4.811 wordt wordt aan Dislaire uit Houffalize uitgeleend, na zijn afvoer neemt de 4.809 deze rol in december 2013 over. Deze 4.809 gaat in de zomer van 2013 naar de lokale busdienst van Vresse over. Hij wordt als laatste uit de reeks eind 2014 afgevoerd.

Een groot deel van de bussen werden verschroot, enkele kregen nog een nieuw leven in binnen- en buitenland.

Laatste aanpassing op 26.07.2016

Technische gegevens

  • Aantal: 42
  • In dienst: 1993
  • Carrosserie: Jonckheere 041-II
  • Chassis: Jonckheere P041
  • Lengte: 11,720 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 17.200 kg
  • Motor: MAN
  • Motortype: D0826 LUH05
  • Vermogen: 230 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: Voith
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: oplopende vloer vanaf de eerste deur
  • Bestemmingsaanduiders: gemotoriseerde rolfilm

Vergelijkbare reeksen

Terug naar boven