Uit de eerste reeks Van Hool A120 die indertijd aan de NMVB geleverd werden (5090-5355) kwamen in 1991 negentig exemplaren naar de nieuwe TEC Waals Brabant.

TEC Waals-Brabant 314

TEC Waals-Brabant 314 - Wavre

Een deel van de Brabantse A120 werd in de ateliers van de TEC Charleroi in de TEC livrei herschilded. Daarom werden de cijfers ook in het typische grotere lettertype op de bussen aangebracht.

TEC Waals-Brabant 6335

TEC Waals-Brabant 6335 - Alsemberg, © D. Ullens

Maar veel Brabantse A120 zouden nooit de TEC kleurstelling krijgen en bleven in het wit of oranje rondrijden. Niet alle bussen droegen ook het regionummer 6.

Er vonden ook enkele mutaties plaats: zo verkasten de 5215-5216 in februari 1992 naar de TEC Henegouwen, en gingen eind 1993 de 5315, 5320, 5321 en 5346 naar Namen-Luxemburg.

De reeks werd een eerste keer grondig uitgedund bij de komst van de Jonckheere 041-II. Ook bij de komst van de Renault R312, en later de Jonckheere S2000T sneuvelden er weer A120. Lasne was de eerste stelplaats waar er eind jaren 1990 geen A120 meer aanwezig waren. De laatste der Mohikanen was de 6343, die tot juni 2005 in Chastre werkzaam was.

Laatste aanpassing op 08.04.2012

Technische gegevens

  • Aantal: 90
  • In dienst: 1991
  • Uit dienst: 1994-1996, 1998, 2005
  • Carrosserie: Van Hool A120
  • Chassis: Van Hool A120/01
  • Lengte: 11,810 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Gewicht: 16.470 kg
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/90
  • Motor: DAF
  • Motortype: DKL1160V
  • Vermogen: 180 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: Voith D851 A4N21
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien trede en licht hellend naar achter toe
  • Bestemmingsaanduiders: manuele rolfilm
Terug naar boven