Als laatste entiteit kreeg Brabant in mei en juni 1992 zijn acht bussen uit de bestelling A600 die nog door de Buurtspoorwegen geplaatst werd (2484-2658). Deze droegen nog hun voorziene nummer bij de Buurtspoorwegen, maar waren al in TEC livrei gespoten. Oorspronkelijk waren ze ook uitgerust met een papierfilm. ze kregen naar analogie met andere Brabantse reeksen in de loop der jaren digitale aanduiders ingebouwd.

TEC Waals-Brabant 485

TEC Waals-Brabant 485 - Brussel Rouppeplein.

De bussen bleven tijdens hun volledige carrière in Nijvel gebaseerd. Enkel de 6484 en 6491 zouden nog mogen genieten van de nieuwe stelplaats van Baulers.

In december 2006 werden zes van de acht bussen aan de TEC Luik-Verviers verkocht, waar ze als 5.495-5.500 door het leven gingen. Eentje ging in augustus 2010 zelfs nog in bruikleen naar de TEC Charleroi (reeks 7010-7020). De twee resterende bussen werden uit dienst genomen na de komst van de Citaro II (reeks 6400-6438)

TEC Waals-Brabant 485

TEC Waals-Brabant 6491 - Braine-l'Alleud Rue des Croix de Feu.

Laatste aanpassing op 08.04.2012

Technische gegevens

  • Aantal: 8
  • In dienst: 1991
  • Uit dienst: 2007-2010
  • Carrosserie: Van Hool A600
  • Chassis: Van Hool 600
  • Lengte: 11,635 m
  • Breedte: 2,490 m
  • Hoogte: 3,035 m
  • Plaatsen (zit/totaal): 39/92
  • Motor: DAF
  • Motortype: LT160H
  • Vermogen: 220 pk
  • Positie: horizontaal (achteraan)
  • Versnelling: ZF 5HP500
  • Deuren: 2 (FoMo)
  • Vloer: vlak tot aan de achterdeur, nadien hellend naar achteraan toe
  • Bestemmingsaanduiders: oorspronkelijk gemotoriseerde rolfilm, nadien elektronisch (matrix)
Terug naar boven