Busworld 2019

Busworld 2019

De eerste editie van Busworld op de Brusselse Heizelvlakte.


2019

Irizar

Op de stand van Irizar, dat dit jaar zijn 130e verjaardag mag vieren, vonden we een bus uit 1957 terug. Ook bij deze constructeur ligt de klemtoon op de elektrische bus. Het mocht onlangs nog ieTrams leveren in de Franse steden Aix-en-Provence, Bayonne en Amiens. Irizar heeft nu ook een vertegenwoordiger in de Benelux, Zweden en Duitsland.

Lees verder


2019

Van Hool Exqui.City op de Busworld pendel

Tijdens deze 25ste editie van Busworld is er een pendel tussen de Heizel en Brussels Airport. Het leek de uitgelezen kans voor De Lijn en Van Hool om hier de nieuwe Exqui.City 24 bestemd voor De Lijn op te laten rijden. Dit was het geval vanaf zaterdag 18 oktober, toen de 2352 en 2357 de pendels verzorgden. Ook de 2361 kwam even op de Heizelterreinen piepen, deze gaf opleiding aan de chauffeurs.

De 2357 vertrekt richting Heizel, terwijl de 2352 zijn volgende rit afwacht.

bla

De indienstname van de trambussen werd onlangs nogmaals verdaagd; pas in april 2020 zullen ze op de weg verschijnen. De laatste horde die overwonnen moet worden, ligt in het Brusselse gewest. Het is wachten op het toekennen van een vergunning om de laatste paar honderd meter van het traject tot het UZ Jette te kunnen rijden.

Lees meer artikels over Busworld 2019 in onze special.


2019

Ebusco

Begin deze week raakte bekend dat Ebusco eind 2020 156 elektrische stads-en streekbussen aan Connexxion gaat leveren. Met het order is een totale waarde gemoeid van ongeveer 130 mio Euro. De bussen worden ingezet in de regio’s Amsterdam en Haarlem. Ze vervangen er de huidige diesel- en aardgasbussen. Nieuw is dat er hiermee voor het eerst ook gelede Ebusco's gaan verschijnen!

Maar op Busworld waren alle ogen gericht op de nieuwe Ebusco 3.0. Bij de ontwikkeling kwamen nieuwe technieken en materialen kijken. Hierdoor is de nieuwe bus 33% lichter en kan met een opgeladen batterijpakket afstanden bereiken tot 500 km.

Lees verder


2019

Busworld 2019 - wat was er nog te zien?

Een blik naar wat andere constructeurs zoal aanbieden.

Twee jaar terug stelde ADL (Alexander Dennis Ltd) te Kortrijk zijn Enviro 500 voor de Zwiterse Postbus voor. Tijdens deze editie was er terug een Enviro 500 voor hetzelfde bedrijf te zien. Maar deze keer handelt het om een bus voor klasse 2 (streekvervoer), terwijl het model twee jaar terug voor het stadsvervoer (klasse 1) bestemd was. Er zijn 74 zitplaatsen voorzien. Naast 19 stuks voor Postbus, bestelde ook het stadsvervoerbedrijf van Lausanne 13 stuks. Het grootste Europese order voor het model kwam echter uit Berlijn, met 200 stuks.

ADL Enviro 500

bla

BYD mocht onlangs dertig bussen leveren aan Brussels Airport voor het vervoer op en naast de tarmac. Op Busworld toont de Chinese busbouwer de nieuwe versie van de 12 meter eBus. Over de jaren heeft BYD nu al ongeveer 1000 bussen in Europa rijden. Het heeft ondertussen twee fabrieken in Europa: één in het Hongaarse Komaron, de tweede in het Franse Beauvais.

BYD eBus 12 meter

bla

Voor de Engelse markt biedt BYD ook een platform aan, waarbij ADL zijn Enviro 200 of Enviro 400 model kan bouwen. Bij Go Ahead en Metroline vinden we al een aantal reeksen terug.

Caetano ontving onlangs een order voor 34 van de E-City Gold bestemd voor Abellio London. De bus - gebouwd naar specificaties van Transport for London - is ook uitgerust met spiegelcamera's. Volledig nieuw is de H2-City Gold, een waterstofbus, uitgerust met vijf tanks op het dak. De bus krijgt een eigen design, verschillend van de elektrische bus.

Caetano E-City Gold voor Abellio London

bla

HESS toont op Busworld zijn elektrische dubbelgeledebus Lightram 25. Deze bus kan tot 225 passagiers vervoeren. De Lightram 25 kan zowel in een trolleyhybride of een volledig elektrische versie (met OppCharging). Het tentoongestelde exemplaar is er één van 22 die momenteel in het Franse Nantes geleverd worden.

HESS Lightram 25 voor Nantes

bla

Bij de Chinese constructeur Yutong lost de nieuwe elektrische bus - de U12 - de E12 af. Sinds vorig jaar is een voormalige designer van Evobus, Matthias Lenz, werkzaam bij Yutong. We zien dan ook dat de U12 een zeer Europese look meegekregen heeft, zowel buiten als binnen. Ook deze bus is uitgerust met camera's in plaats van zijspiegels, dit met het BusEYE Pro systeem. We zien deze fraai vormgegeven elektrische bus binnenkort wel ergens in Europa verschijnen.

Yutong U12

bla

2019

MAN

De MAN Lion's familie heeft er een nieuwe telg bijgekregen: de Lion's City E. Deze elektrische bus vervolledigt de nieuwe generatie stadsbussen, die ook met een diesel-, gas- of hybride aandrijving uitgerust kunnen worden.

Lees verder


2019

VDL

De teller tikt door. Het aantal elektrisch gereden kilometers bedraagt inmiddels bijna 40 miljoen. De 450 VDL-bussen rijden dagelijks 75.000 kilometers in vele Europese steden en regio’s. Op de planning voor 2019 staat nog de levering van ongeveer 420 elektrische bussen. Alleen al in Nederland rijden ruim 300 elektrische VDL-bussen. Die dragen bij aan een schoner milieu door een besparing aan CO2-uitstoot van meer dan 20.000 ton per jaar.

Nieuwe fabriek te Roeselare

In 2025 rijdt driekwart van alle bussen in het openbaar vervoer elektrisch. Tegen deze achtergrond zet VDL Bus & Coach de volgende stap in haar ‘Aiming for Zero’-doelstelling: in het Belgische Roeselare verrijst een nieuwe fabriek, waar vanaf eind 2021 in een CO2-neutrale omgeving bussen worden geproduceerd.

Lees verder


2019

Scania

Scania stelt op deze editie van Busworld in première de nieuwe elektrische Scania Citywide voor. Deze vervoegt de Citywide-familie, die een opfrisbeurt meekreeg.

Lees verder


2019

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz is een laatbloeier wat elektrische bussen betreft, de eCitaro werd pas vorig jaar voorgesteld. Ondertussen rolde bij de gewone Citaro-familie het 55.555e exemplaar van de band. Op Busworld werd naast de eCitaro ook de nieuwe Sprinter Travel 75 voorgesteld.

Op dit moment rijden de eCitaro's o.a. in steden als Berlijn, Hamburg, Oslo (Noorwegen) en Ystad (Zweden) als lijnbus; ook zijn er eCitaro's in Luxemburg, Noorwegen, Zweden en Zwitserland geleverd.

Lees verder


2019

Solaris

Solaris zette een stevige voet op Belgische bodem met de levering van hybride bussen aan de OTW, en twee orders voor - midi en gelede - elektrische bussen bij de MIVB. De levering van zowel de hybride bussen en de gelede elektrische bussen is bijna afgerond.

De voorbije tien jaar timmerde Solaris aan de weg van de alternatieve aandrijvingen, waarmee het op vlak van elektrische bussen een belangrijke speler geworden is: we vinden ze ondertussen in 16 landen terug, waar ze al ongeveer 20 miljoen kilometer afgelegden.

We brengen ook nog even in herinnering dat het Spaanse CAF vorig jaar Solaris overgenomen heeft. Op deze editie van Busworld stelt de constructeur drie nieuwe bussen voor.

Lees verder


2019

Volvo

Volvo heeft de jongste jaren enkele mooie orders kunnen noteren bij de Brusselse en Waalse vervoersmaatschappijen. Binnenkort gaan ook bij Hansea-dochter Latour uit Namen zes hybride 7900 rijden.

Maar nu eerst Busworld, waar Volvo haar nieuwe volledig elektrisch aangedreven geledebus - 7900 Electric articulated - voorstelde.

Lees verder

Alle edities

Terug naar boven