MAN: hybride bussen

Op de jaarlijkse algemene vergadering die op 7 mei in München werd gehouden, stelde MAN Nutzfahrzeuge haar nieuwe generatie hybride aangedreven stadsbussen voor. In 2001 en in 2005 stelde MAN reeds hybride modellen voor die in lijndienst, in opdracht van de stad Nürnberg, tot 25% minder brandstof verbruikten. Deze diesel-elektrische systemen zijn uiterst geschikt voor stadsbussen die frequent moeten stoppen.

Hybride voertuigen die gebruikt worden in lijndienst of voor vrachtdistributie worden aangewend, spelen niet alleen ecologisch een belangrijke rol maar zijn ook brandstofbesparend. De hoofdreden hiervan is de scherpe CO2 emissiereductie die het gevolg is van het lager brandstofverbruik dat kenmerkend is voor dit soort voertuigen. Dit is het gevolg van enerzijds het stop-start systeem dat er voor zorgt dat de motor afslaat bij het stoppen en anderzijds door de recuperatie en de opslag van remenergie.

De MAN Lion's City hybrid

Sinds lang is MAN Nutzfahrzeuge actief in het ontwikkelen van milieuvriendelijke vrachtwagen en bus aangedreven systemen. Al in de jaren 1970 en 1980 lagen MAN en Neoplan aan de basis van succesvolle hybride systemen. Op middellange termijn ontwikkelt de groep specifieke bustoepassingen voor diesel-elektrische hybride systemen door het gebruik van een nieuw soort megacondensatoren. Deze technologie werd al toegepast in de stadsbus die door MAN in 2001 werd gelanceerd en getest op de lijndienst van de stad Nürnberg in 2001 en 2002. In 2005 volgde een model van de tweede generatie met een aantal verbeteringen opnieuw getest door de lijndienst van Nürnberg. Vergeleken met moderne bussen met dieselmotoren bedroeg de energiebesparing tot 25%.

Groeiend marktpotentieel voor hybride stadsbussen.

Neoman beoogt door de verdere ontwikkeling en bijkomende verfijningen de hybride technologie in een economisch rendabele optie voor stadsbussen om te zetten en dit op middelllange termijn. Zowel MAN Nutzfahrzeuge als Neoman zijn van mening dat de hybride technologie een zeer groot potentieel heeft voor stadsbussen. Om die reden worden de volgende jaren geen kosten gespaard om deze technologie te ontwikkelen voor toepassing in serieproductie. Het perspectief hiertoe is 2010. Neoman mikt tegen 2015 op een potentieel marktaandeel van 10 tot 20% voor hybride stadsbussen.

MAN Nutzfahrzeuge onderzoekt verschillende opties die rekening houden met typische toepassingsprofielen voor hybride aandrijving in vrachtdistributievoertuigen. De belangrijkste onderzoeksaspecten zijn opslag van remenergie en een stop-start automatisch systeem. De eerste resultaten wijzen op brandstofbesparingen van 10%, afhankelijk van de gebruikscondities. Twee distributievoertuigen met parallelle hybride aandrijving worden momenteel getest : de ene met een starter alternator (MAN TGL OPTISTRANG), de andere, een MAN TGL met een electrodynamisch uitschakelingselement dat in samenwerking met ZF Friedrichshafen werd ontwikkeld. MAN beoogt een blijvende reductie van zowel verbruik als emissies. (persbericht MAN)

Terug naar boven