De hybride bus van Scania

Scania presenteerde in mei 2007 zijn hybride stadsbus. Een conceptbus werd gebouwd die aan de Euro 5 en EEV-normen voldoet.

De geheel uit aluminium opgebouwde carrosserie bestaat uit vier hoofdsecties:
• Het passagiersgedeelte in het midden;
• Het voorste gedeelte met de werkplek voor de chauffeur bovenop de vooras;
• Het achterste gedeelte met de motor, de aandrijflijn en de gestuurde achterwielen;
• Het dak, met ruimte voor de energieopslag (supercondensatoren), de elektrische airconditioning, het verwarmings- en ventilatiesysteem en voor de gastanks (indien van toepassing)

De Scania hybride bus, © Scania/Carl-Erik Andersson.

Ongeveer 80% van de componenten van de hybrideconceptbus deelt de bus met de Scania Omni-bussen. Het aluminium plaatswerk is licht, eenvoudig te repareren en gemakkelijk te recyclen.

De chauffeur zit in het midden van het voorste gedeelte en heeft een uitstekend zicht op het verkeer om hem heen. Zowel de voorwielen als de achterwielen bevinden zich op de hoeken van de bus, waardoor er nauwelijks sprake is van overhang en uitzwaaien.

De achterwielen sturen mee met de voorwielen, waardoor het nemen van krappe bochten uiterst eenvoudig gaat. De achterwielen zijn onafhankelijk geveerd voor meer rijcomfort.

De vier gestuurde wielen en de minimale overhang aan de voor- en achterzijde zorgen ervoor dat bochten niet worden afgesneden en dat er geen rekening hoeft te worden gehouden met uitzwaaien in omstandigheden waarin de ruimte beperkt is, zoals op kruisingen of verkeerspleinen. De minimaal benodigde lengte voor een bushalte is 22 m, minder dan de 26 m die nodig is voor een 12 m stadsbus met dezelfde passagierscapaciteit.

De secties vóór en achter kunnen ook worden toegepast op bussen met een andere lengte en voor dubbeldekkers voor stadsgebruik.

Ingekapselde hybrideaandrijflijn

De aandrijfmodule achter bevat de aandrijflijn. Scania heeft gekozen voor een seriëel hybridedesign, waarbij er geen mechanische verbinding is tussen de motor en de wielen. Dat geeft een aanzienlijke vrijheid op het gebied van design en indeling. De aandrijfkracht wordt dus elektrisch overgebracht, voor een vloeiende, schokvrije acceleratie en afremmen, waarbij de remenergie volledig wordt teruggewonnen.

De geluidsgeïsoleerde verbrandingsmotor drijft een elektrische generator aan waarvan het vermogen geleverd wordt aan de elektromotor voor de aandrijving op de achteras, de overige systemen of de opslagmodule voor de energie.

Het vermogen wordt geleverd door een normale Scaniamotor, hetzij een dieselmotor, hetzij een motor die is aangepast voor ethanol met een vergelijkbaar hoog rendement. Het gebruik van standaard motoren staat garant voor duurzaamheid en de beschikbaarheid van onderdelen en vereenvoudigt onderhouds- en reparatiewerkzaamheden.

De energie die vrijkomt bij het remmen en de energie die wordt opgewekt door de verbrandingsmotor, wordt opgeslagen in lichte en robuuste supercondensatoren die zich in het dak bevinden. Supercondensatoren zijn veel efficiënter dan batterijen bij snelle laad- en ontlaadcycli. Ze zijn ontworpen om net zo lang mee te gaan als de complete bus.

De seriëel hybrideaandrijflijn maakt het mogelijk de geluidsoverlast van de verbrandingsmotor tot een minimum te beperken. Het is niet nodig om het motortoerental te verhogen bij het wegrijden vanaf een halte omdat hiervoor de opgeslagen energie kan worden gebruikt, zodat voetgangers en bewoners in de directe omgeving zo min mogelijk last ondervinden van de wegrijdende bus.

De dakmodule bevat verder het verwarmings- en ventilatiesysteem en de elektrische airconditioning. Bij het ontwerp van het dak is rekening gehouden met de eventuele montage van gastanks, voor het geval de bus wordt uitgerust met een gasmotor.

Het ontwerp van de aandrijflijn is verder compatibel met bijvoorbeeld brandstofcelaandrijving of elektrische aandrijving die zelfs zonder subsidies in de komende 10 tot 15 jaar economisch levensvatbaar zouden kunnen worden.

Technische gegevens van de conceptbus

Passagiers : 21+5 zitplaatsen/81 totaal
Lengte : 10,4 m
Breedte : 2,55 m
Hoogte : 3,3 m
Wielbasis : 8,25 m

bron : persbericht Scania

Scania

Terug naar boven