Solaris stelt op deze Busworld de nieuwe Urbino 12 Electric, de Urbino 12 LE een midibus voor.
De nieuwe 12-meter Urbino electric is voorzien met de derde generatie ZF AVE130 elektrische aandrijving, waarbij de motoren op de assen gebouwd zijn. Hierdoor kan meer passagiersruimte verkregen worden en weegt de bus ook minder. De batterijen, die achteraan de bus een plaats vinden, hebben een vermogen van 240 kWh. Ze kunnen via een pantograaf opgeladen worden. Ook wordt een gewone plug-in voorzien. Daarnaast kan eventueel ook voor een inductiesysteem gekozen worden, of enkel een plug-in. Daarenboven kan de pantograaf steeds nog als retrofit geïnstalleerd worden.
De Urbino Electric
In totaal zijn 33 zitplaatsen voorzien. De verlichting bestaat volledig uit LED-lampen.
De pantograaf van de Urbino Electric
Solaris stelt op Busworld ook een concept midibus voor. Deze is gebouwd op een DAF LF vrachtwagenchassis (hoge instap dus) en aangedreven door een krachtige PACCAR X-5 motor een een automatische AS-Tronic versnellingsbak. Het uiterlijk heeft dezelfde hoekige lijnen die we ook bij de Urbino aantreffen. Het model heeft een lengte van 8,20 meter en heeft zitplaatsen voor 31 passagiers. Eventueel kunnen ook tot 39 passagiers vervoerd worden. Solaris probeert hiermee nieuwe markten aan te boren. Door het model op Busworld voor te stellen, krijgt de constructeur al direct feedback van klanten en vervoerbedrijven.
De concept midibus