Van Hool bouwt twee brandstofcelbussen voor Londen

Van Hool heeft een contract afgesloten met Transport for London (TfL) voor de bouw van twee waterstofbussen van de nieuwste generatie.

Dit nieuwe contract past binnen 3Emotion, een Europees consortium voor Waterstofbussen, waarbij Van Hool optreedt als project-coördinator.

Een impressie van de nieuwe waterstofbussen

dienstregeling

Waterstofbussen, waarbij waterstof omgezet wordt in elektriciteit, behoren vandaag tot de meest milieuvriendelijke voertuigen voor openbaar transport: ze hebben geen emissies (totale afwezigheid van schadelijke uitstoot en CO2) en een sterk verminderd geluidsniveau.

De 2 waterstofbussen voor London zijn hybride (brandstofcel en batterijen) voertuigen van het type Van Hool A330 12 meter met 2-assen. Ze worden uitgerust met de nieuwste FCvelocity-HD7 Fuel Cell module van Ballard power Systems uit Vancouver, Canada. Op de bus zijn 35 zitplaatsen voorzien, is plaats voor 1 rolstoelgebruiker en zijn ongeveer 30 staanplaatsen beschikbaar. De voertuigen zullen ingezet worden op de lijn RV1 die rijdt tussen Covent Garden en Tower Gateway.

Dankzij de hybride aandrijving zullen de bussen, met een tankinhoud van 30 kg waterstof aan boord, een volledige dagtaak van de geplande 300 km kunnen uitvoeren bij TfL.

De brandstofcellen vormen samen met de lithium batterijen en de elektromotoren, de basis van de aandrijving. De aandrijving van de bus is vol elektrisch. Enerzijds wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot, en anderzijds zorgen de batterijen voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. Dankzij deze hybride aandrijving en het hergebruik van de remenergie is het waterstofverbruik beperkt tot ongeveer 8 kg per 100 km.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool, is verheugd met deze nieuwe referentie : “Dat TfL, die in totaal 9050 bussen inzet, deze bussen bij Van Hool bestelt, moet gezien worden als een blijk van vertrouwen in deze technologie en onze producten. Eerder heeft Van Hool binnen andere Europese projecten reeds 49 waterstofbussen geleverd in vijf Europese lidstaten, waaronder de 5 stuks aan De Lijn in Antwerpen.

Deze nieuwe generatie waterstofbussen, die gebouwd wordt in onze vestiging in Koningshooikt moet de stap naar verdere commercialisatie voorbereiden. Dergelijke voertuigen met een hoge toegevoegde waarde zijn van wezenlijk belang voor de productie-eenheid in Koningshooikt.”

Terug naar boven