AEC Regal

De AEC Regal werd in 1929 ontworpen als een chassis met de motor voorin. Dit model zou tot in 1947 in productie blijven. Het werd in dat jaar opgevolgd door de Regal Mark III, waarvan er ook een "left-hand drive" versie beschikbaar werd.

Het chassis was nog uitgerust met een zes cilinder diesel, die verticaal voorin geplaatst werd. De Regal Mark III werd goed onthaald bij de exploitanten die voor rekening van de NMBS vervangingsdiensten reden.

De Regal Mark III kreeg in België de typeaanduiding 9631E of 9661E, wat betekende dat het een exportchassis betrof, uitgerust met de 9,6 liter of 11,3 liter zescilinder. In de autobuschassis hadden ze een gereduceerd vermogen van respectievelijk 125pk en 150pk De Mark III bleef in productie tot in 1957.

Regal Mark IV

Met de Mark IV, die in 1950 voorgesteld wordt, verhuist de motor onder de vloer tussen de twee assen. Hierdoor kon in de bus een volledig vlakke vloer voorzien worden. Het model werd al snel populair bij diverse bedrijven.

Deze 23-289 van Maurice Parmentier uit Menen is een AEC Mark IV met een opbouw door Jonckheere uit 1958. © Coll. P. Shearman.

23-289

De Mark IV was verkrijgbaar met de horizontale 9,6 liter en de 11, 3 liter zes cilinder die een respectievelijk vermogen hadden van 150pk en 185pk. De meeste chassis die de werkplaatsen verlieten als autobus waren uitgerust met de Wilson half-automaat met 4 snelheden. In België bouwden Bostovo, Jonckheere en Van Hool eigen carrosseriemodellen op dit chassis.

Regal Mark VI

Een verdere ontwikkeling van de Mark IV, de Mark VI werd in 1960 voorgesteld en was puur op de export gericht. Als motor werd de zwaardere AH690 (11,3 liter) voorzien in plaats van de AH590 die we in de Mark IV (9,6 liter) terugvinden. We vinden twee modellen terug: de U2LA was uitgerust met een Wilson half-automaat, terwijl de U3LA een handgeschakelde versnellingsbak had. De Mark VI was ook verkrijgbaar met een integrale luchtvering. Het model bleef tot 1972 in productie.

Garage du Perron 8 (later 754108) is een AEC Regal Mark VI/Van Hool uit 1964. Het carrosseriemodel is dat van de Van Hool 682.

754108

Veel bedrijven die al Mark IV in hun vloot hadden, kochten nu ook Mark VI aan. Opnieuw zorgden Van Hool en Jonckheere voor de opbouw. Parmentier uit St-Eloois-Vijve was een echt « AEC-bedrijf »: in 1967 vinden we 13 Mark IV en 8 Mark VI in haar busvloot terug.

Zowel Jonckheere als Van Hool bouwden hun vierkantige carrosserie op de Mark VI. Van Hoorebeke uit Maldegem was een trouw AEC/Jonckheere klant, zoals deze 267105 bewijst.

267105

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven