Berkhof 2000NL

In 1993 wordt de herwekte versie van het ST2000 model ook beschikbaar gesteld voor de gewone streekbus. Dit ging door het leven als 2000NL, soms ook aangeduid als ST2000NL. Qua uiterlijk zet men de bouw van de 2000NLF verder.

De evolutie in de achterkant van de 2000NL

De achterbouw blijft eerst identiek aan het ST2000 model. Maar kort nadien verandert deze toch van uitzicht. We zien hiernaast de nog typische ST2000-achterkant van de Toussaint 564101 (1993), een tussenvorm op de Penning 563256 (1993) en tenslotte herwerkte achterbouw op de Blaise 752116 (1994).

Naast DAF en Volvo kon de 2000NL ook op Scania, Dennis, MAN of Iveco chassis gebouwd worden.

Dit model vinden we ook terug in België, in totaal gaat het om 25 stuks. Deze kunnen we verdelen in standaard, gelede en midibussen.

Van het standaardmodel werden 22 exemplaren in dienst genomen, waarvan het merendeel bij diverse Waalse exploitanten terechtkwam. Er werd op diverse chassistypes gebouwd.

Op het toen bijna verdwenen Volvo B10R-55 chassis vinden we de Reizen De Valk 803103 (B&C 102149, AMT 101105 en tenslotte Parmentier 550803), AMT 101103 (Parmentier 220552) en 101104 (B&C 119804) en tenslotte de Roquet 506111.

AMT 101104. © Coll. R. Van Poppel.

AMT 101104

De Liénard 559132, de Penning 563245 en de Geenens 458118 werden op het Volvo B10M-chassis gebouwd. De eerste twee hebben de tweede deur helemaal achteraan, de 458118 heeft de tweede deur in het midden.

Liénard 559132.

Liénard 559132

Op het Scania L113 CLL chassis werden de AMT 101105 (later B&C 102149, 111049) en de Morgenstond 860105 (440505) gebouwd.

B&C 102149. © P. Delizée.

AMT 101104

Populair in Wallonië was het hogevloer Scania L113 CLB chassis. Naast diverse Linéas kwamen ook hier Berkhofs op dit type voor. We tellen er in totaal elf, waarvan de helft bij Blaise (752116, 752118 t.e.m. 752121), maar ook bij Poncelet (606103), Autobus Piot (561148 en 561149, nadien Sophibus), Sotralux 563156 (nadien Penning 563256), Toussaint (564101) en Cardona & Deltenre (905153).

Blaise 752121.

Blaise 752121

Van het ST2000NL model kwam ook een gelede versie op de markt, gebouwd op een Volvo B10MA chassis, waarvan er diverse in Nederland geleverd werden. In België tellen we er echter maar één, en dat is de Staca 965453 (330253).

Staca 965453. © J. Oosterbosch.

Staca 965453

Aan de andere kant bouwde Berkhof ook een midiversie op diverse chassistypes. Hier vinden we er twee van terug: de Sophibus 561148 op een Volvo B6R chassis en de Blaise 752117 op een MAN NM222 chassistype.

Sophibus 561148.

Sophibus 561148

S2000T

In 1997 bestelde de SRWT bij Berkhof 123 bussen van het ST2000NL model op een DAF SB220 chassis. Berkhof schoof deze order echter door naar haar zusterbedrijf Jonckheere die ze volgens haar Transit model bouwde. Zo kregen we het S2000T (Transit) model.

In Nederland werd de ST2000NL nadien nog verder gebouwd. Een laatste reeks vinden we bij de NZH in 1998.

Wel kon het model vanaf 1997 de kop van een Premier meekrijgen. De achterkant bleef identiek aan de oudere versie. Deze kwamen vanaf 1997 bij NZH en BBA terecht, een laatste reeks werd in 1999-2000 bij Connexxion in dienst genomen.

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven