Berkhof Premier

In 1994 neemt de Berkhof de Belgische busbouwer Jonckheere over. Naast de Transit en de 2000NL lijnen die verder blijven bestaan, gaan beide constructeurs ook aan het werk om nieuwe modellen uit te werken. Dit resulteert in 1995 in de Communo, kort daarop gevolgd door de Premier. Uiterlijk doen beide types sterk aan elkaar denken, zeker in de uitwerking van de kop van de bus. De achterbouw werd dan weer overgenomen van het 2000NL model.

Deze Premier was een volledig lagevloersbus. Hij werd zowel door Jonckheere als door Berkhof integraal of op chassis gebouwd, zowel als standaard als geledebus.

Als basis voor de integraalbouw werd het DAF SB250 chassis gebruikt. Dit modulair opgebouwde chassistype werd door Berkhof aangepast, door ondermeer de motor tussen de motorassen te plaatsen (bij de SB250 bevindt zich deze achteraan). Omdat de aanpassingen zo ingrijpend zijn, krijgen deze bussen dan ook een Berkhof chassisnummer (hetzelfde gebeurde met de integraal gebouwde Premiers door Jonckheere).

In België kwamen twee integraal gebouwde Berkhof Premiers te rijden. De 860111 (gebouwd als demowagen in 1996) en 860112 kwamen in 1999 bij De Morgenstond in dienst. De 860112 werd samen met de twee geledes in 2000 terug aan Berkhof verkocht. De 860111 werd nadien omgenummerd naar 440503 en werd in 2006 verkocht.

De Morgenstond 860110. © Coll. R. Van Poppel.

De Morgenstond 860110

Daarnaast werden door Teyssen (8011) en De Morgenstond (8601) in 1999 twee gelede integraal gebouwde Premiers aangekocht. De 860110 werd in 1995 gebouwd, en kwam eerst in dienst bij de TET als 7153. De 801116 stamt uit 1996 en werd gebouwd als demo voor de Franse markt. Hij was herkenbaar aan de 'bult' op het dak ter hoogte van het motorcompartiment.

De twee geledes werden reeds in 2000 terug verkocht aan Berkhof, die ze op haar beurt doorverkocht aan Reizen De Jong. Nadien kwamen ze bij Connexxion terecht, waar ze tot nadien nog als 232 (ex 860110) en 233 (ex 801116) door het leven zijn gegaan.

In Nederland komen nog enkele reeksen Premiers in dienst op het SB250 chassis (bij Hermes, BBA en SVD), deze hebben de motor achterin zitten zodat daar een ‘bult’ verschijnt. In 2002 volgt de Ambassador de Premier op.

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven