In de jaren 1950 had de NMBS kortstondig zelf enkele reeksen bussen in dienst. Een korte geschiedenis.
Reeds in januari 1951 had de NMBS bij Brossel een bestelling voor drie bussen geplaatst, die zouden komen te rijden op de lijn Diksmuide-Nieuwpoort. Uiteindelijk zou deze bestelling niet doorgaan.
In november 1951 beslist de NMBS om de lijnen 131 (Bois de Nivelles-Fleurus) en 141 (Court Saint-Etienne-Manage) te verbussen. Hiervoor zijn 14 voertuigen nodig. Uiteindelijk worden bij Brossel 17 bussen van het type A88 DLH besteld, met een opbouw van Jonckheere. Deze komen vanaf september en november 1952 in dienst als 8001-8017.
Voor de busgarage van de NMBS poseert het aanwezig personeel voor enkele bussen. Weet iemand de precieze locatie van deze garage? Foto collectie J. Dallons.
In juni 1954 worden 11 bussen besteld voor de exploitatie van enkele lijnen in de regio Florennes-Mariembourg (Brossel A93 DAR met een opbouw door Van Hool), later dat jaar (oktober) volgt nog een nabestelling voor drie extra bussen, die in oktober 1955 geleverd worden. Ze vormend de reeks 8051-8064
Zo komt het totaal op 31 te staan die als volgt verdeeld worden:
• Nijvel : 15 in dienst, 2 reserve
• Florennes/Mariembourg : 10 lijn, 2 reserve
• Namur-Dinant-Anseremme: 1 lijn, 1 reserve
In oktober 1955 worden nogmaals twee Brossel A93 DAR-Van Hool bussen besteld, zodat hun totaal op 16 (8051-8064) komt te liggen.
In 1959 maakt de NMBS haar twee reeksen Brossels aan de NMVB over. De 8001-8017 worden als 778-794 door de NMVB overgenomen. Van de reeks 8051-8066 worden er slechts veertien overgenomen: deze worden de reeks 764-777 bij de Buurtspoorwegen.