MAN

Naast de Lion's Regio en de Lion's Regio L heeft nu ook de Lion's Regio C zich in het MAN-gamma genesteld.

Tijdens de vorige editie van Busworld konden we reeds kennismaken met de Lion's City, de lagevloers stadsbus van M.A.N. De horizontaal ingebouwde D20 Common Rail motor wordt vanaf oktober 2007 ook beschikbaar als EEV versie. De tentoongestelde bus is uitgerust met een MAN D2066 LUH 16 motor met een maximaal vermogen van 280 pk, een 4-gangs automatische versnellingsbak van Voith (type Diwa 864.5) en een air-conditioning unit.

MAN Lion's City

Nog dit jaar werden bij de Lion's City T en TÜ diverse verbeteringen doorgevoerd. Het model wordt aanzien als een goede tweeverdiener, enerzijds door de lage vloer tot aan de tweede deur, anderzijds door het aantal beschikbare zitplaatsen.

Naast de Lion's Regio (12 m) en de Lion's Regio L (14 m) heeft nu ook de Lion's Regio C zich genesteld. De C staat voor Capacity. De bus is een verlengde Lion's Regio (van 12 naar 13 meter). Hierdoor kan een volledige rij zitjes toegevoegd worden zodat de totale zitcapaciteit op 53 komt te liggen. Eventueel kunnen op het platform dat zich tegenover de tweede deur bevindt nog 4 "tijdelijke" zitplaatsen gemonteerd worden.

MAN Lion's Regio C

Net zoals Scania zet ook M.A.N. door met de EGR techniek om de Euro 5 en EEV normen te halen. Hiervoor werd de « MAN PURE DIESEL » techniek ontwikkeld.

Tot nu toe werden zo'n 2000 bussen met deze techniek uitgerust (Euro 4 enhoger). Vooral in Oost-Europa en in andere continenten is er een hoge vraag naar motoren die de Euro 4 norm halen zonder daarvoor extra producten

Sinds het begin van dit jaar zijn de kleinere motoren uit de MAN D08 Common Rail reeks ook beschikbaar in EEV versie (260 pk) voor de Lion's City en City T; tegen het einde van dt jaar zullen ook de horizontale D20 reeksen (280 tot 360 pk) volgen.

In deze nieuwe motortypes vinden we een elektronisch gestuurde partikelfilter ( CRTec®) terug, die tot 99 percent van het fijn stof uit de uitlaatgassen kan filteren. Daarnaast zijn er ook in de motor zelf enkele veranderingen aangebracht, zoals een tweevoudig turboaandrijf ssteem met intercooling zodat NOx waarden behaald worden die tegemoet komen aan de Euro 5 én EEV normen.

Deze technologie is ook al een voorbereidig op de Euro 6 normen, die wellicht pas in 2012 ingevoerd zulen worden. Om deze normen te bereiken zal de SCR techniek (waar wel met additieven gewerkt wordt) aan de huidige EGR techniek gekoppeld moeten worden. MAN heeft dus het voordeel in huis dat ze nu reeds een goed ontwikkeld EGR-systeem heeft.

Terug naar boven