Scania

Op deze editie stond de door Scania ontwikkelde EGR-technologie in de schijnwerpers. Deze verlaagt de uitstoot zonder dat er additieven (zoals AdBlue) nodig zijn. Drie nieuwe motoren beantwoorden zowel aan de Euro 5 als aan de nog strengere EEV-normen. Deze worden vanaf volgend jaar geïntroduceerd.

Scania Irizar i4

Twee nieuwe modellen werden voorgesteld. De Scania Irizar i4 en de Scania OmniExpress. Beide zijn leverbaar in twee uitvoeringen: één voor vaste routes in en tussen steden, en een als tweeverdiener. Hiermee probeert Scania een graante mee te pikken in dit snel groeiende (snelbus) segment.

Scania Irizar i4

De Scania Irizar i4 is de opvolger van de populaire InterCentury. Ondanks de opvallende styling zijn er geen concessies gedaan aan de functionaliteit. De bus is verkrijgdaar in diverse lengtes (tussen 10,7 en 15 meter), met twee of drie assen. De totale hoogte is altijd 3,4 meter, maar er zijn drie vloerindelingen mogelijk :
• laag met een verzonken gangpad;
• middelhoog met een vlakke vloer; en
• hoog met een verzonkel gangpad voor maximale bagageruimte
Als optie is een dubbele achterdeur mogelijk. In totaal kunnen van 47 tot 71 zittende passagiers vervoerd worden.

Als aandrijving kan gekozen worden tussen een 9- en 12-liter Euro 4 motor met een vermogen van 270 tot 380 pk.

De nieuwe Scania OmniExpress

De Scania OmniExpress kan geleverd worden in twee hoogtes (3,4 en 3,6 meter), en is bedoeld als een ideale tweeverdiener. Hij is primair gericht op de Scandinavische markten. De lengte kan gekozen worden tussen 11,4 (twee-assig) tot 14,7 m (drie-assig).

Terug naar boven