VDL Bus & Coach

Op Busworld 2011 mocht Wim Van der Leegte de trofee "Coach of the Year 2012" in ontvangst nemen. Het is immers de VDL Futura die deze prestigieuze prijs gewonnen heeft. Nog vorig jaar won de VDL Citea SLF de "Bus of the Year 2011" award.

Wim Van der Leegte toont trots de trofee voor Coach of the Year 2012.

De Nieuwe Futura van VDL Bus & Coach werd in september 2010 geïntroduceerd. De naam Futura heeft een lange traditie binnen VDL Bus & Coach. Al tientallen jaren staat deze naam voor een efficiënt en klantgericht productconcept. Op basis hiervan is de Nieuwe Futura ontwikkeld, die daarnaast uiteraard ook voldoet aan de meest uiteenlopende eisen die vandaag de dag aan touringcars worden gesteld. Dankzij de verschillende lengtevarianten, motoren, interieurmogelijkheden en optionele details kunnen de individuele wensen van de klant vervuld worden.

Citea LLE: de opvolger van de Ambassador

De Citea LLE, Light Low Entry, is de opvolger van de zeer succesvolle Ambassador. De Citea LLE heeft alle goede eigenschappen van de Ambassador en daarnaast het nieuwe, moderne design van de Citea. Tijdens de IAA 2010 in Hannover presenteerde VDL Bus & Coach de Citea LLE voor het eerst aan het grote publiek. Sinds september 2011 is dit type leverbaar.

De nieuwe VDL Citea LLE-120.

De Citea LLE is net als de Ambassador een innovatief lichtgewicht concept van een lage instap bus, speciaal bestemd voor de zware condities van het stads- en streekvervoer. Dit lage ledige gewicht resulteert in een zeer gunstig brandstofverbruik. Het brandstofverbruik kan tot besparingen van 10 tot 20% leiden vergeleken met conventionele bussen. Sinds de introductie van de Ambassador in 2002 zijn er zo’n 2.750 geleverd in Nederland, Duitsland, Scandinavië, Italië, Israël en de Baltische staten.

Wereldprimeur: VDL Bus & Coach levert de eerste 18 meter brandstofcel voertuigen

Het afgelopen half jaar zijn in totaal vier brandstofcel Phileassen met een lengte van 18 meter geleverd. In mei twee voertuigen aan RVK (Regional Verkehr Köln) in Keulen (Duitsland) en in augustus twee aan GVB, de stadsvervoerder van Amsterdam (Nederland). In feite een dubbele wereldprimeur, want dit zijn niet alleen de eerste brandstofcel Phileassen, maar tevens de eerste 18 meter brandstofcelvoertuigen. Tot nu toe zijn er alleen brandstofcelbussen gebouwd tot een lengte van 13,5 meter.

De ontwikkeling van deze brandstofcel Phileassen is in 2008 opgestart in het kader van het innovatieprogramma ‘De Auto van de Toekomst Gaat Rijden’ van de Nederlandse overheid. Dit programma is in het leven geroepen om innovaties voor stille, schone, zuinige, slimme en veilige mobiliteit versneld in Nederland op de markt te krijgen. De ontwikkeling van een brandstofcel Phileas past binnen dit programma en levert een bijdrage aan duurzame voertuiginnovatie. Aangezien er tussen de Nederlandse overheid en de regionale overheid van de deelstaat Noord-Rijn Westfalen in Duitsland een samenwerkingsverband bestaat op het gebied van technische innovatie voor schoon openbaar vervoer, werden in dit kader twee projecten samengevoegd. Dit resulteerde in de bouw van vier brandstofcel Phileassen, twee voor GVB in Amsterdam en twee voor RVK in Keulen.

De Phileas Fuel Cell.

De energieopslag van de Phileassen gebeurt door een combinatie van supercapacitors en een batterij systeem. Een voertuig dat op waterstof rijdt, mag zich een ‘zero emission’ voertuig noemen. Er vindt namelijk geen schadelijke uitstoot plaats aangezien de enige uitstoot uit zuiver water bestaat. Bijkomend milieuvriendelijk aspect van de nieuwe generatie brandstofcelsystemen is het sterk verminderde energieverbruik. Daarnaast wordt nauwelijks geluid geproduceerd.

De Phileas is gekozen als platform voor de ontwikkeling van het eerste 18 meter brandstofcelvoertuig, omdat de Phileas een zeer lichtgewicht constructie heeft. Normaal gesproken leidt het inbouwen van het nu nog relatief zware brandstofcelsysteem tot verlies van zit- en/of staanplaatsen, omdat het maximale toelaatbare gewicht overschreden wordt. Bij de Phileas echter hoeven geen concessies gedaan te worden aan het aantal te vervoeren passagiers.

Een opmerkelijke kleurencombinatie.

Lees meer over

Terug naar boven