De MAN Lion's City Hybrid

Het stadsvervoerbedrijf van München (MVG) heeft eind mei de eerste MAN Lion's City Hybrid in dienst genomen. De nieuwe hybride bus van MAN verbruikt tot 30 procent minder brandstof dan een dieselbus.

"Met onze nieuwe hybride bus leveren wij onze bijdrage tot de bescherming van het klimaat en de reductie van uitlaatgassen en lawaai in steden", verklaart Bernd Maierhofer, woordvoerder Engineering en Portfolio Development voor MAN. "Reeds sinds de jaren 1970 vind bij MAN onderzoek plaats naar hybride aandrijflijnen voor bussen en vrachtwagens."

De MAN Lion's City Hybrid poseert voor het stadhuis van München.

Later dit jaar komen er nog testbussen te rijden in Hagen (Duitsland), Parijs, Barcelona, Milaan, Wenen en enkele Nederlandse steden. Terwijl bij gewone bussen de remenergie grotendeels verloren gaat, recupereert een hybride motor deze energie om ze nadien voor de aandrijving te kunnen gebruiken. Met de Start-Stopp-Technik wordt bespaard op het brandstofverbruik en emissies.

De aandrijving gebeurt via twee elektrische motoren. Deze zetten de remenergie in elektrische energie om. Deze wordt bewaard in zes ultracaps, die zich op het dak van de bus bevinden. Ultracaps hebben het voordeel dat in tegenstelling tot gewone batterijen er geen chemische reacties plaatsvinden bij het op- en ontladen.

Met de energie uit de ultracaps kan de MAN Lion's City Hybrid zonder uitlaatgassen en met minder lawaai tot tweehonderd meter puur elektrisch rijden. Eens de ultracaps leeg zijn, wordt automatisch omgeschakeld naar de dieselmotor (die aan de EEV-norm voldoet), die met behulp van een generator de stroom voor de elektrische motoren produceert. Bovendien is er nog een roetfilter voorzien.

Terug naar boven