De Mercedes-Benz Citaro FuelCELL hybride

De nieuwe Mercedes-Benz Citaro FuelCELL hybride bus zal in premième op het aanstaande UITP congres in Wenen voorgesteld worden. Hij is ontwikkeld in het kader van het Shaping Future Transportation programma en is de eerste vertegenwoordiger van een nieuwe generatie waterstofbussen van Daimler.

De nieuwe bus stoot geen schadelijke stoffen uit en maakt praktisch geen lawaai. Hij is daarom uitermate geschikt voor een stedelijke context.

De Mercedes-Benz Citaro FuelCELL.

Daimler heeft reeds een traditie achter zich als het aankomt op het ontwikkelen van nieuwe technieken. Het proces begon in 1997 met de NEBUS, de eerste bus aangedreven door waterstof, en ging verder via de onlangs voorgestelde Citaro G BlueTEC Hybrid die aangedreven wordt door een diesel-electrische hybride motor. Vanaf deze herfst zal de nieuwe bus in verschillende Europese steden en intensief testprogramma ondergaan. Deze zal op dezelfde manier georganiseerd worden zoals de CUTE-test die tussen 2003 en 2006 door de Europese Unie uitgevoerd werd. In 12 verschillende Europese steden waren toen 36 Mercedes-Benz Citaro waterstofbussen op de weg die samen meer dan 2 miljoen kilometer afgelegd hebben. Hiermee werd niet enkel het milieuvriendelijke karakter van deze techniek aangetoond, maar ook dat ze geschikt is in het dagdagelijkse verkeer.

De nieuwe Mercedes-Benz Citaro FuelCELL hybride gaat verder op de ingeslagen weg. Het verbeterde opslagelement voor waterstof wordt aangevuld met een volledige nieuwe aandrijflijn die we ook in de Citaro G BlueTec Hybrid terugvinden. Ook de assen - aangedreven met een elektrische motor, de lithium-ion batterijen om (rem-)energie op te slaan, en diverse elektrische componenten zijn identiek in beide modellen. Door het opslaan van remenergie wordt er een besparing van 10 tot 25 procent op de waterstof bekomen.

Terug naar boven