Op de IAA-beurs in Hannover heeft Volvo zijn hybride bus voorgesteld. Het brandstofverbruik - dat tot 30% lager ligt - draagt bij aan de reductie van de CO2 uitstoot. De uitstoot van partikels en NOx ligt bovendien ongeveer 40 tot 50% lager dan bij conventionele dieselbussen.
Volvo heeft ervoor gekozen om een parallel hybride systeem te ontwikkelen dat zowel in bussen als in trucks gebruikt kan worden. Het hybride concept, I-SAM gedoopt, bestaat uit een gecombineerde startmotor, een elektrische motor, een generator en een elektronische controle-unit. I-SAM werkt samen met de dieselmotor en de I-shift versnellingsbak. De lithium-ion batterij wordt opgeladen tijdens het remmen en voedt zo de aandrijving van de elektrische motor.
De Volvo 7700 Hybrid
Door het parallelle systeem kunnen de twee motoren apart, maar ook simultaan ingeschakeld worden. Als gevolg hiervan kon de bus uitgerust worden met een kleinere 5-liter dieselmotor (de gewone dieselversie heeft een 9-liter motor). De dieselmotor wordt ook uitgeschakeld als de bus stopt. Tot een snelheid van 15-20 km/u wordt hij enkel elektrisch aangedreven, na deze snelheid start de dieselmotor ook op.
Alle componenten van deze bus zijn door Volvo zelf ontwikkeld. Hierdoor kon ondermeer het brandstofverbruik geoptimaliseerd worden. Bij veel hybride oplossingen wordt de bus zwaarder waardoor er minder passagiers vervoer kunnen worden. Dit is bij de Volvo hybride niet het geval. De bus weegt maar 100 kg meer dan de dieselversie. En als gevolg van een betere verdeling van het gewicht, kunnen er maar liefst zeven extra passagiers meer vervoerd worden dan in de dieselversie.
De eerste bussen worden in de loop van 2009 geleverd , waarna begin 2010 de productie kan starten.