De Alliance familie

Naast de ontwikkeling van de standaardbus B88 was Den Oudsten eind jaren 1980 ook bezig met een eigen nieuw model te ontwikkelen. De eerste werd in 1989 als B89 voorgesteld. Het jaar erop volgde ook de lagevloerversie - de B90.

De echte productie van het Alliance model ging in 1992 goed van start. Over de jaren heen zou het uiterlijk maar weinig veranderen.

Ondertussen werd Den Oudsten in 1990 verkocht aan United Bus, waarvan ook DAF Bus, BOVA, Optare (Groot-Brittannië), Ramseier & Jenzer (Zwitserland) en DAB (Denemarken) deel uitmaakten. Het was de bedoeling om samen nieuwe modellen te ontwikkelen en gebruik te maken van elkaars productiecapaciteit om zo kosten te besparen. Maar na drie jaar ging United Bus failliet.

Daarop kocht de familie Den Oudsten het bedrijf terug. Maar omdat Nederlandse busbedrijven steeds meer buitenlandse bussen kochten, had Den Oudsten geen rendabele productie meer. Ook nieuwe exportmarkten leverden niets op. In november 2001 werd het bedrijf opnieuw failliet verklaard.

B89

Van de B89 - die gebouwd werd op een extern chassis - werden diverse demowagens in Duitsland geleverd. Na hun testperiode keerden deze terug naar de fabriek, waarna Den Oudsten ze doorverkocht, dit onder andere ook in België. Zo kocht Heidebloem uit Lanaken in 1995 drie wagens (856148, 49 en 50), en Picavet één (de 964260). Deze bussen zijn allen gebouwd op het DAF SB220 chassistype met een liggende motor achterin de bus.

Heidebloem 856148 - © L. Bollen.

Heidebloem 856148

Bronckaers kocht ook vier B89 op het Volvo B10M chassis - deze reden echter enkel op speciale diensten en hadden een grijze livrei. Eentje ervan heeft ooit nog lijndiensten gereden.

B91

Daarnaast begon Den Oudsten de Alliance ook als integraalbouw aan te bieden. Dit werd de B91. Hij kon gemotoriseerd worden door DAF of MAN Van dit model werden er een twintigtal in Duitsland als demowagen geleverd. Deze kwamen ook terug, eentje hiervan was de Marcel Cars 109104 (sinds 2003 112104), die met een DAF motor uitgerust is.

Marcel Cars 112104 - © R. Dohmen.

Marcel Cars 112104

B95

Terwijl de B91 nog een staande motor had - DAF RS180L - had zijn opvolger, de B95, een liggende motor (DAF GS200M). Geleidelijkaan werd de B91 uit productie genomen en vervangen door de B95.

In België vonden we de B95 bij twee exploitanten terug. Kruger uit Lier kocht zes stuks (157247 t.e.m. 157252, in 2003 hernummerd in de contracten 1105/1106). Daar werden ze eind 2013 uit dienst genomen.

Kruger Autobus 110651.

Kruger 110651

De tweede afnemer was Reizen De Valk uit Heusden. De 803107 en 803108 kwamen in 1998 en 1999 in dienst. De 803108 was van het bouwjaar 1996 en is eerst een demowagen geweest. Beide bussen kwamen in 2003 bij AMT, nadien B&C uit Turnhout terecht. Ze gingen uiteindelijk als 119810 en 119811 door het leven en werden in 2014 buiten dienst gesteld.

Andere Alliance-types

Om het verhaal compleet te maken. De lagevoerversie van de Alliance - de B90 - werd nadien opgevolgd door de B96, voorgesteld in 1996. Daarnaast werd ook de B93 ontwikkeld, een gelede lagevloersbus.

Van de B91 bestond tevens een 15 meter en een gelede versie. Van deze laatste versie werden echter maar tien exemplaren gebouwd. Deze modellen komen in België niet voor op lijndienst.

Bronnen:

  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven