Sinds half december is de nieuwe Volvo 7900 Electric Hybrid te vinden op de zogenaamde Innovationslinie 109 in Hamburg.
Deze lijn - uitgevoerd door de Hochbahn Hamburg - zal gebruikt worden om vergelijkende testen uit te voeren tussen verschillende aandrijvingen, al dan niet met alternatieve technologie. Hamburg heeft zich tot doel gesteld om vanaf 2020 enkel nog emissieloze bussen aan te schaffen.
De nieuwe Volvo Electric Hybrid. © Volvo
Naast drie Volvo 7900 Electric Hybrid bussen, worden ook de Volvo diesel-hybrides - zowel standaard als geleed - getest, naast waterstofbussen brandstofcelbussen van andere constructeurs.
De Innovationslinie 109 voert de chauffeur van Hamburg Hauptbahnhof naar het metrostation Alsterdorf, een afstand van ongeveer tien kilometer. Dit is ideaal voor de elektrische Volvo bussen, die - in volledig elektrische modus - een operatieradius hebben van ongeveer zeven kilometer. Het opladen van de bus - in amper zes minuten tijd - gebeurt aan beide eindpunten. Het laatpunt laat een soort pantograaf zakken, waarna het opladen kan beginnen. De oplader voorziet de elektrische motor van energie. Wanneer de bus elektrisch rijdt, is hij ook stil, het geluid is te vergelijken met dat van een normaal gesprek.
Met deze nieuwste aanwinsten, heeft de Hochbahn nu ongeveer 65 bussen in dienst met een alternatieve aandrijving.
Bekijk het filmpje van de presentatie door Volvo:
Bekijk het filmpje over de Innovationslinie 109 van de Hochbahn Hamburg:
Persbericht Volvo, persbericht Hochbahn Hamburg.