Het nummeringssysteem van Volvo chassis (1949-1962)

Het systeem dat Volvo gebruikt om tussen 1949 en 1962 haar chassistypes aan te duiden, bestaat uit de letter B – dat duidelijk voor Bus staat – en drie cijfers.

Het eerste cijfer duidt de generatie aan, bvb 5, 6 of 7, terwijl het tweede cijfer informatie over de grootte van het chassis geeft: van 0 voor de kleinste tot 5 voor de grootste. Het derde cijfer gaf het motortype aan: 0 voor benzine, 5 voor diesel.

Dit geldt enkel voor de algemene types. De varianten werden op een aparte manieren van een naam voorzien, op basis van grootte en de asafstand. De asafstand kon via het derde cijfer bepaald worden. Hier konden de cijfers 6, 7, 8 of 9 staan. Dit geldt echter niet voor de trambussen (instap voor de vooras).

Na een tijdje werd dit systeem overboord gegooid, want een bus kon op twee manieren beschreven worden. Een B725 met een asafstand van 5,2 meter kon ook als B727 omschreven worden.

Daarom werden de drie cijfers na de B door vijf cijfers vervangen. Het eerste cijfer gaf de modelgeneratie aan, het tweede de grootte, het derde het motortype (benzine of diesel), het vierde de plaatsing van de vooras (0 voor de normale vooras, 1 voor de verzonken as) en het vijfde voor de asafstand.

Bronnen:

  • Olson, C. (2003). Volvo-Busse seit 1928. Stuttgart: Motorbuch Verlag Pietsch.

Lees meer over

Terug naar boven