Iveco Bus presenteert op Busworld Kortrijk een vernieuwd gamma op basis van de nieuwe door FPT Industrial ontwikkelde Euro 6-motoren, die nog beter tegemoetkomen aan de wensen van de exploitanten.
De Tector- en de Cursor Euro 5 EEV-motoren, die al bekend waren om hun betrouwbaarheid, hun prestaties en hun lage brandstofverbruik, moeten nu plaats maken voor de nieuwe Tector 7- en Cursor 9 Euro 6-motoren met een grotere cilinderinhoud (6,7 l in plaats van 5,9 l voor de Tector en 8,7 l in plaats van 7,8 l voor de Cursor) die niet alleen meer vermogen en koppel leveren ... maar ook nog eens minder brandstof verbruiken!
In tegenstelling tot de Cursor 8 is de Cursor 9 Euro 6-motor uitgerust met een common rail-injectiesysteem van de jongste generatie, die een plaats kreeg onder het kleppendeksel (een exclusieve FPT-oplossing). Hiermee kon het interieurgeluid aanzienlijk worden verlaagd.
Om te voldoen aan de Euro 6-normen, werd gekozen voor de Hi-eSCR (High Efficiency SCR) katalysatortechnologie – een systeem dat door FPT Industrial werd gebrevetteerd. Bij deze exclusieve technologie wordt het optimale verbrandingsproces in de motor behouden, aangezien alleen verse lucht wordt toegevoerd. De zuivering gebeurt volledig na de doorgang van het mengsel in de motor, waardoor de uitlaatgassen niet hoeven te worden gerecycleerd (EGR).
Deze technologie is bijzonder geschikt voor autocars en autobussen waarvan de motor aan de achterkant is ingebouwd. Dit heel eenvoudige systeem staat garant voor heel lage emissies, zonder dat daarvoor complexe bestanddelen moeten worden toegepast, zonder dat de motor en de bijbehorende onderdelen chemisch worden verontreinigd en zonder dat het aandrijfsysteem bovenmatig thermisch moet worden belast. Dit levert niet alleen een lager gewicht, maar ook een hogere betrouwbaarheid op.
Door dit alles kon het brandstofverbruik met 5 tot 10 % worden teruggeschroefd ten opzichte van Euro 5 (afhankelijk van de modellen en de toepassing).
De Urbanway autobus, die in mei van dit jaar tijdens het UITP Congres te Genève met een dwarsgeplaatste Cursor 9-motor werd voorgesteld, werd voor Busworld uitgerust met een extra Tector 7-motor, die in de lengterichting werd gemonteerd en daardoor nog beter beantwoordt aan de uiteenlopende gebruiksomstandigheden van deze voertuigen.
De Urbanway is meer dan 800 kg lichter dan zijn voorganger (de Citelis 12 m met de 290 pk sterke Cursor 8-motor) en biedt met zijn 286 pk sterke Tector 7-motor 10 % meer passagiersruimte, wat de rendabiliteit van de exploitatie ten goede komt.
De Crossway Euro 6, de onbetwiste marktleider in zijn categorie in Europa die door de grootste Europese transportgroepen wordt ingezet, is nu ook verkrijgbaar in nieuwe geoptimaliseerde lengten - en dan meer in het bijzonder als versie van 13 m.
Hierdoor zijn de Crossway-modellen voortaan verkrijgbaar in 3 verschillende lengten (10,80 m, 12 m en 13 m) en 3 verschillende versies (Low Entry gehomologeerd voor autobus en autocar, schoolbus/intercitybus en gemengde excursieversie ter vervanging van de Arway/Evadys H Euro 5 EEV).
Gelijktijdig met de overstap naar Euro 6 werd de isolatie van de motorruimte nog verbeterd, waardoor chauffeur en passagiers voortaan nog meer comfort krijgen aan boord. Zo kon het geluidsniveau in het interieur met meer dan de helft worden teruggedrongen.
De Magelys Euro 6 bevestigt zijn DNA: dit is een toerisme-autocar die inzittenden een nieuwe blik gunt op de natuur en de landschappen en op de steden en de monumenten. Zijn elegante design dat dynamisme uitstraalt, het geboden comfort, het unieke ruimtegevoel en het panoramische zicht dankzij het gebruik van dakvensters, doen de zin om te reizen bij de inzittenden alleen maar toenemen.
Net als de Urbanway en de Crossway onderging de Magelys een vermageringskuur. Bovendien werd heel wat aandacht besteed aan de optimalisatie van de TCO. Deze doelstelling werd bereikt door een groot aantal componenten met andere voertuigen uit het Iveco Bus-gamma te delen.
De Euro 6-aandrijflijn van de Magelys is gebaseerd op de Cursor 9 en werd specifiek aan de eigen behoeften van iedere klant aangepast: hij heeft de keuze uit verschillende verhoudingen voor de achterbrug, zodat hij een oplossing kan kiezen die perfect afgestemd is op het voorziene gebruik.