Jonckheere 041-II

Begin jaren negentig had Jonckheere twee streekbussen in zijn aanbod. Enerzijds de City 041 als integraalconstructie, anderzijds de 056 die op externe chassis gebouwd werd.

Omdat veel exploitanten altijd al een voorkeur hadden voor vreemde chassis, lanceerde Jonckheere in 1993 een « aangepaste » City 041. Het model, dat de naam Transit meekreeg werd nog gebouwd op het eigen 041 chassis, maar kon ook op Volvo of Scania chassis gebouwd worden.

Qua uiterlijk doet de Transit nog sterk denken aan het City 041, maar er zitten toch al heel wat nieuwigheden in: zo is het gedeelte onder de voorruit minder afgerond en is de bumper minder uitgesproken aanwezig. Het belangrijkste verschil is echter dat de ramen vooraan de bus dieper uitgewerkt zijn, en er daarmee dus een "knik" in het middelste raam zit, dit ter hoogte van de middendeur.

De Transit zou tot in 2001 in productie blijven. Ondertussen was in 1999 zijn opvolger, de Transit 2000, voorgesteld.

Welke versies kunnen we nu herkennen? Allereerst is er de 041-II (of City 041/2), die op het eigen 041 chassis gebouwd werd voor de TEC.

De versie op de externe chassis kreeg de naam Transit mee. Naast vele orders vanuit de groep van exploitanten, volgde ook hier een bestelling van de SRWT.

Een laatste variant is de S2000T, waarvan de SRWT in 1998 een reeks afnam.

Tenslotte werd ook geprobeerd om van de Transit een stadsbus te maken, hiervoor werd een tweede Tricity ontworpen. Uiteindelijk werd de Premier naar voor geschoven als stadsbus.

De City 041/2 voor de TEC

In 1992 bestelt de SRWT een reeks van 80 streekbussen bij Jonckheere. Er werd geopteerd voor een integraalconstructie (City 041 met 041 chassis) met een MAN-aandrijving. Het City 041 model was toen echter al omgevormd naar de Transit. Daarom vinden we het ook soms terug als City 041/2.

De TEC Waals-Brabant 6533 in de Leuvense Geldenaaksebaan.

TEC 6533

De 041-II was enkel bij de TEC te vinden: 42 exemplaren rijden voor de TEC Namen-Luxemburg reeks 4.800-4.841), en 38 voor de TEC Waals Brabant (reeks 6501-6538).

Nadien werd afgestapt van de integraalconstructie en werd de Transit enkel nog maar op vreemde chassis aangeboden.

Terug naar boven