MAN - de Lion's City familie

In de herfst van 2004 ondergaan de verschillende modellen van MAN een grondige facelift. Ze worden vanaf nu ook als « Lion's City » in de markt gezet.

De lagevloermodellen A20 (Lion's City Ü), A21 (Lion's City) en A23 (Lion's City G) worden nog steeds met een driecijferige combinatie aangegeven, waarbij de eerste twee cijfers het vermogen van de motor weergeven. Zo heeft de NL 273 een motor van 270 pk.

Ondertussen was er van de Lion's City in 2002 ook een driedeursversie verschenen, dit werd het type A37. In tegenstelling tot de A21 heeft dit chassistype een staande motor. Op dit type zal ook de hybride versie ontwikkeld worden.

Standaard wordt de Lion's City uitgerust met de liggende D2066 LUH of de staande D0836 LOH motor. Deze hebben de volgende vermogens:

  • D2066 LOH / Euro 4 : 270 pk (199 kW), 310 pk (228 kW) en 350 pk (257 kW);
  • D2066 LOH / Euro 5/EEV en Euro 6 : 280 pk (206 kW), 320 pk (235 kW) en 360 pk (265 kW);
  • D0836 LOH / Euro 4 : 240 pk (176 kW) en 280 pk (205 kW);
  • D0836 LOH / Euro 5/EEV en Euro 6 : 250 pk (184 kW) en 290 pk (213 kW);

Intratours-Van Mullem 303304 - Leuven Gasthuisberg. Eén van de eerste Lion's City.

330650

In België is het wachten tot eind 2007 voor de eerste Lion's City in het straatbeeld gaan verschijnen. Ondertussen is het model - zowel in de standaard- als gelede versie - een vertrouwd gezicht geworden op de Belgische wegen. Onlangs volgde er vanuit de groep Hansea nog een bestelling voor 72 exemplaren, die in de loop van 2018 zullen verschijnen.

Nieuwe lengtevarianten

Net als Mercedes-Benz experimenteert MAN ook met de lengte van haar gelede bussen. Als zustermodel van de Neoplan N 4522 verschijnt in 2006 de Lion's City GL, eerst nog op een uitgelengd A23-chassis, vanaf oktober 2011 krijgt dit het label A40 opgeplakt. In mei 2007 wordt de vier-assige Lion's City GXL van 20,5 meter voorgesteld (op het type A43). Door de lauwe ontvangst van het model komt het nooit tot een serieproductie.

Eind 2005 stelt MAN met zijn A47 een 10,5 meter lange midibus met staande motor voor, die volledig door MAN gebouwd wordt. In tegenstelling tot de modellen die door Göppel opgebouwd worden, heeft deze de standaardbreedte van 2,5 meter. Het model kan zowel in een twee- als driedeursversie geleverd worden. In België vinden we er vier terug in de Hansea-groep: twee bij Geenens voor het stadsnet van Ronse, twee bij B&C voor de Turnhoutse stadslijnen.

B&C 105984 - Turnhout Oude Dijk.

105984

Göppel blijft verder MAN-chassis van een koetswerk voorzien. Deze koetswerken worden vanaf de herfst van 2005 (A35) en de zomer van 2007 (A66/A76) in het vernieuwde design van de Lion's City aangeboden. In 2009 komt met het A22-type een midibuschassis op de markt met een standaardbreedte van 2,5 meter; hierop bouwt Göppel ook het Lion's City model. Verschillende van deze modellen kunnen met een aanhanger uitgerust worden. Lees hier meer over de voorstelling van deze modellen op Busworld 2009.

Geenens 458435 - Enghien Rempart St-Christophe.

458435

Vanaf het invoeren van de de Euro 6 motoren krijgt het front een kleine aanpassing. Het embleem met de leeuw komt dan pal onder de voooruit te staan. Op het front verschijnt een zwart vlak, waarop het logo aangebracht is.

In de zomer van 2017 stelt MAN zijn herwerkte Lion's City voor. Wordt vervolgd...

Lees meer over

Terug naar boven