MAN - eerste generatie lagevloerbussen

In de lente van 1989 stelde MAN zijn eerste lagevloersbus voor. De NL 202 beantwoordde aan de toen nog geldende VÖV-normen en diende als opvolger van de SL 202. Het type was nog uitgerust met podesten tussen de eerste en tweede deur.

Vanaf 1992 vervielen deze podesten en kon ook de raamlijst tussen eerste en tweede deur naar beneden ‘getrokken’ worden. Sindsdien werd naast NL 202.2 ook de naam A10 (naar het gebruikte chassistype) aan dit model gegeven.

Door de introductie van Euro 2 motoren spreekt men vanaf 1995 van NL 222, NL 262 en NL 312 (naargelang het aantal pk van de motor). Vanaf 1997 komt het nieuwe type A21 op de markt, een jaar later wordt de productie van de A10 stopgezet.

TEC Luik-Verviers 5.224 - Bassenge Rue Neuve.

5.224

Van de NL 262/A10 werden door de TEC Luik-Verviers in 2006 drie tweedehands exemplaren aangekocht. Deze dragen de nummers 5.223-5.225. Na een inzet te Bassenge verhuisden ze begin 2008 naar het stadsnet van Verviers om uiteindelijk als lesbussen te eindigen.

In 1990 kwam van de NL 202 ook een gelede versie, de NG 272, op de markt. Dicht bij de Belgische grenzen was het model in Aken en het Groothertogdom Luxemburg te vinden.

Nog in 1990, bracht MAN ook een lagevloersmidibus op de markt. Deze NM 152 (type 469) kreeg een opbouw door Göppel. Alle zitplaatsen werden op podesten gemonteerd. Ook deze midibus volgde de vormgeving van zijn grotere broer. Omstreeks 1993 vervallen de podesten en verschijnt een knik in de raamlijst. Dit werd de NM 152(2). De variant met een zwaardere motor werd de NM 190.

TEC Luik-Verviers 5.127 - Verviers Outlet Center.

5.127

De laatste variant die op het 469 (10.220 HOCL) chassis gebouwd werd, was de NM 222, met een motorvermogen van 220 pk. Hiervan kwamen in oktober 2005 twee stuks bij de TEC Luik-Verviers te rijden, dit op de pendeldienst tussen het centrum van Verviers en een outletcentrum.

De verschillende modellen van midibussen werden in 1997 door de NM 223 vervangen.

Terug naar boven