MAN - tweede generatie lagevloerbussen

In september 1995 stelt MAN met de A20 zijn eerste bus van de tweede generatie lagevloermodellen voor. Het is de opvolger van het A10-type.

Deze A20 wordt gebruikt voor interstedelijke bussen, waarbij de vloer laag is tussen de instap- en uitstapdeuren, nadien stijgt de vloer licht naar achter toe. Op het A20 chassis worden de NÜ xx3-types gebouwd. Tegelijk verschijnt de naam « Lion's City » als aanduiding voor deze nieuwe generatie bussen.

In 1997 werd op de “City-Transport” beurs te Stuttgart de NL 223/263 op het nieuwe A21 chassis voorgesteld. Het kent een volledig lage vloer en dus geschikt als stadsbus. In feite was de NL 223 een licht herwerkte NL 202/222. Het front is licht verschillend: de groef onder de voorruit is verdwenen, de koplampen en richtingsaanduiders zijn iets minder groot uitgewerkt. Het model kon in een twee- of driedeursversie geleverd worden.

MAN voelt in 1998 de hete adem van Mercedes-Benz, dat in dat jaar de Citaro uitgebracht had. Het hoofd bustechniek van MAN - Ernö Bartha - nam het design van de Lion's City onder handen. De raampartij wordt verlaagd, waarbij na de tweede deur een zwarte band verschijnt. Ook het front van de bus werd volledig herzien. De richtingsaanwijzers verhuizen naar het onderste deel van de bumper. De nieuwe stijl, eerst toegepast op het A21-type, werd nadien ook op het A20-type toegepast.

Marcel Cars 112102- Geel Markt.

112102

Van het herwerkte A20-type kocht Marcel Cars uit Dessel in 2002 twee stuks - tweedehands - aan. Deze gingen als 109201 en 109202 door het leven. Begin 2003 werden ze als 112101 en 112102 hernummerd.

Tegelijk met de herwerkte versies van haar standaardbussen, bracht MAN in 1998 ook een gelede Lion's City op de markt. Dit werd het A23-type. De nieuwe gelede bussen kregen de typebenamingen NG 263/313/353/363, naargelang het vermogen van de motor.

TEC Luik-Verviers 5.129 - Verviers Place Verte.

5.129

Ook de midibussen worden niet vergeten. De NM 223 vervangt in 1997 de midibusjes van de eerste lagevloergeneratie. Het is nog steeds Göppel die voor de opbouw zorgt. Kort daarna krijgt ook dit model een restyling door Ernö Bartha. Van het model voor de restyling kocht de TEC Luik-Verviers in 2005 een tweehandsexemplaar aan, dat het nummer 5.129 kreeg.

In september 2004 krijgen alle modellen een facelift en wordt de naam Lion's City nu als officële modelnaam gebruikt.

Terug naar boven