Mercedes-Benz Citaro LE en varianten

In 2005 springt Mercedes-Benz ook op de kar van de Low-Entry evolutie in de buswereld met de lancering van de Citaro LE. Dit was tevens het eerste model dat het nieuwe uiterlijk meekreeg.

De Citaro LE bestaat uit twee componenten. De lage instap en voorste deel van de bus (tot de middendeur) is afkomstig van de gewone Citaro. Na de middendeur zijn er twee opstapjes naar het hoger geleden tweede deel van de bus. De motor, aandrijving van de assen en versnellingsbak van de Citaro LE vinden we ook terug bij de Integro en de Travego RH. Door de andere positie van de motor is het voor bedrijven makkelijker en economischer werken.

Door de hogere plaatsing van de zitjes na de tweede deur werd ook het dak met een dertigtal centimer verhoogd. Dit is wellicht het meest opvallende kenmerk van de Citaro LE.

Kort na De Meibloem nam ook De Morgenstond enkele Citaro LE in dienst. 440526 - Haccourt Rue d'Eben.

440526

Na een wat aarzelende start van het model in België in 2006 kwam de echte boom er in en 2008. De eerste Citaro LE werd in mei 2006 door De Meibloem uit Tielt in dienst genomen. Ongeveer terzelfdertijd nam SADAR de demobus over die op Busworld 2005 te zien was (dit werd de 763158, nu de Cintra 952183). Nog in 2006 volgden 7 bussen van dit model bij enkele bedrijven.

Satracom is één van de Keolis-dochters die een aantal Citaro LE in haar park heeft. 756104 - Waimes Rue de la Gare.

756104

Door enkele grote orders van Veolia (ondermeer als vervanging van de O 405 stadsbussen van De Polder in Antwerpen) en Eurobus/Keolis tellen we in 2008 maar liefst 94 nieuwe Citaro LE. De opkomst van de Citaro LE heeft wel zitten knagen aan de cijfers van de gewone Citaro.

Samen met de gewone Citaro LE werden ook de interstedelijke versies Citaro LEÜ (12 meter) en Citaro LE MÜ (13 meter) voorgesteld. Van de eerste variant rijden er vijf stuks bij VBM uit Lommel. De 401279-401283 zijn meestal te vinden op de sneldienst 180 tussen Hasselt en Lommel. Ze bieden meer zitplaatsen dan de gewone LE-versie. Vooraan de bus zijn de zitjes ook op podesten geplaatst.

Citaro LE C2

Als laatste in de nieuwe C2 generatie stelt Mercedes-Benz de C2 versie van de Citaro LE voor op Busworld 2013. Het model is vooral bij de groep Keolis goed vertegenwoordigd.

De exemplaren die bij exploitanten in dienst voor De Lijn rijden, hebben een plat front. Parmentier Autobus 502905 - Kortrijk Spoorweglaan.

502905

Bij één Keolis-dochter - Transports Penning - rijden sinds 2016 ook een aantal Citaro LEÜ C2 rond.

Transports Penning 5632.. - Libramont Gare.

563246

Lees meer over

Terug naar boven