Mercedes-Benz O 302 (1965-1974)

De O 302 verscheen in mei 1965 als opvolger van de succesrijke O 321H. Voortbestemd als reisbus, werd hij echter ook in het stads- en lijnverkeer ingezet.

Het design van deze bus was van een totaal andere orde, met de ronde vorm werd definitief afscheid genomen van de "hoekige" jaren 50-stijl. Ook kon als optie gekozen worden om de ramen tot in het begin van de dakronding te laten doorlopen, zodat een panoramisch effect bereikt werd.

Diversiteit was het handelsmerk van de O 302: het model bestond in vier lengtematen (tussen 9,6 en 11,9 meter), het kon aangepast worden tot een stads- of streekbus met wijde in- en uitstapdeuren, zelfs een driedeursversie was mogelijk. Voor het eerst werd een motor met directe injectie gebruikt. In eerste instantie werd een OM 352 (5,7 liter, 130 pk) ingebouwd. De twaalfmeter versie werd aangedreven door een OM 327 (8 liter, 150, later 160 pk). Ook kon geopteerd worden voor de OM 360 (8,7 liter, 170 pk) en OM 355 (11,6 liter, 240 pk).

SADAR 763104 - Kelmis Garage.

763104

In België doken in het openbaar vervoer maar een achttal O 302 op. Vier waren in dienst bij SADAR uit Kelmis; de andere vier vonden we bij Bus De Polder uit Antwerpen.

De Polder 79 - Antwerpen.

79

Van deze O 302 werd in 1960 ook een hybride - de allereerste ooit - voorgesteld. De OE 302 had een aanvullende elektrische motor van 156 pk. De elektriciteit werd door vijf batterijen aangeleverd.

De O 302 werd ook als gewone chassismodule aangeboden. Hierop werden door Jonckheere voor de Belgische markt iets meer van 20 « vierkante » standaardcarrosserieën gebouwd.

Poncelet Frères 601101 - La Roche.

601101

De O 302 bleef tot in 1974 in productie, het werd toen opgevolgd door de O 303, dat qua uiterlijk een zekere verwantschap toont.

Lees meer over

Terug naar boven