Mercedes-Benz O 6600 en O 6600H

Het waren vooral buitenlandse klanten die Mercedes vroegen naar bussen met een platte neus. De O 6600 - die in de zomer van 1950 voorgesteld werd als opvolger van de O 5000 - was nog een neustype.

Het duurde een klein jaar om een variant met een platte neus - de O 6600H - te ontwikkelen, en werd door een motor van het type OM315 aangedreven. De H staat voor Heck (Heck = achterzijde, dus met de motor achteraan).

De O 6600H had een lengte van 11 meter en voorzien van een OM 315 motor die in de breedte achteraan de bus geplaatst werd en een ZF versnellingsbak.

TULE 80 - Luik Place St-Lambert. © L. Bollen.

TULE 80

Een enkele reeks O 6600H kwam ook bij de TULE in Luik te rijden (reeks 75-80, later STIL 175-180). Ze kregen een opbouw door Jonckheere.

De O 6600H (later als O 320H aangeduid) bleef tot 1961 in het aanbod van Mercedes. Ondertussen verfijnde Mercedes-Benz de technieken in haar half-zelfdragende bussen, waarvan de O 321H een eerste nieuwe vertegenwoordiger zou worden.

Lees meer over

Terug naar boven