Nieuwigheden bij MAN

Op het UITP congres te Wenen stelde MAN enkele nieuwtjes voor. Naast de Lion's City C was de blikvanger er de nieuwe hybride Lion's City.

De MAN Lion's City Hybrid

De nieuwe Lion's City Hybrid heeft een nieuwe vormgeving gekregen, door MAN EfficiencyDesign gedoopt. Vooral de aerodynamische uitvoering van het front loopt in de kijker. Onder de zogenaamde Ultracap bevindt zich de batterij die de vrijgekomen remenergie opslaat; deze gaat dan over in de AeroLine in de daklijn overgaat.

De nieuwe MAN Lion's City Hybrid.

Als basis voor deze bus diende de gewone Lion's City met rechtstaande motor van het D08 common-rail EEV type, met een vermogen van 250 pk. Vanaf volgend jaar zullen enkele proefbussen op dienst verschijnen in diverse Europese steden, waaronder Wenen en München. Zo kan het model voorbereid worden op reeksproductie, die gepland staat voor 2012.

Rijden in de stad is een goede voorwaarde om remenergie te gebruiken. Stadsbussen moeten nu eenmaal vaker stoppen en optrekken. De vrijgekomen energie - die anders verloren gaat - wordt bij een hybride bus opgeslagen, om gebruikt te worden om terug te vertrekken. In goede doen kan zo 40% van de rijtijd de dieselmotor uitgeschakeld worden.

De Lion's City C

Nieuw in het gamma van de Lion's City is de drie-assige MAN Lion's City C, met een lengte van 13,7 meter. Dit model is een aanvulling op de Lion's City L (14,7 m), die al eerder voorgesteld werd. De nieuwe versie werd speciaal voor de Zweedse markt ontwikkeld.

Een nieuwe lengtevariant voor de MAN Lion's City.

lengte

Er kunnen 98 tot 120 passagiers aan boord, er is een zitcapaciteit van 34 tot 44 zitjes. De draaicirkel werd tot 24,7 m gereduceerd, dit door de aslengte met ongeveer een meter in te korten (5,875 mm). Qua lay-out doet het model denken aan de dubbeldekvariant die te zien is in Berlijn en Dubai. In tegenstelling tot de 14,7 m versie, wordt deze versie enkel in een driedeurs-layout geleverd. Momenteel is het model enkel in een dieselversie beschikbaar, een versie met de nieuwe MAN E2876 LUH03 gasmotor is voorzien voor volgend jaar.

Deze laatste motor zal vanaf 2010 ook in andere modellen ingebouwd kunnen worden. Ook worden vanaf de tweede helft van dit jaar nieuwe types versnellingsbakken ingebouwd. Zowel ZF (met zijn EcoLife) en Voith (met zijn DIWA.5) zullen een langere levenstermijn hebben, en zal schakelen (zeker in lagere versnellingen) makkelijker verlopen. Via speciale software kan tot vijf percent brandstof bespaard worden, dit omdat de werking van de versnellingsbak aangepast wordt aan de topografische eigenschappen van de weg.

Terug naar boven