Van Hool bouwt 22 brandstofcelbussen

Van Hool heeft enkele nieuwe orders op zak om brandstofcelbussen van het type newA330FC te bouwen.

Het grootste order komt van het bestuur van de Schotse stad Aberdeen, dat tien stuks besteld heeft. De bestelling kadert in een project om milieuvriendelijk openbaar vervoer aan te bieden, dat deels gesteund wordt door de EU en de Schotse regering, dat 3,3 miljoen pond in het project steekt.

Daarnaast zijn er ook kleinere bestellingen voor San Remo (Italië, vijf stuks) en uit Hürth (nabij Keulen, 2 stuks). Reeds in januari had De Lijn vijf stuks besteld. Ook deze bestellingen kaderen in een Europees demonstratieproject.

Onlangs kwamen in het Noorse Oslo 5 brandstofcelbussen te rijden. © Van Hool.

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool, is verheugd met de verschillende bestellingen: “Deze orders bewijzen eens te meer dat producten met hoge toegevoegde waarde nog steeds in België kunnen geproduceerd worden. De hybride brandstofcelbus is vandaag ongetwijfeld het meest milieuvriendelijke openbaar vervoersmiddel op de markt. Deze bestelling toont aan dat Van Hool over voldoende knowhow en industrieel potentieel beschikt om hoogtechnologische producten te ontwikkelen en wereldwijd te exporteren, mits de overheid zulke nieuwe ontwikkelingen ondersteunt. De totale bestelling is goed voor de tewerkstelling bij Van Hool en dat kunnen we in Koningshooikt (Lier) goed gebruiken.”

De 5 bussen van De Lijn zullen ingezet worden op lijn 650 Kapellen-Merksem-Luchtbal in Antwerpen. De bussen van De Lijn tanken bij Solvay die, ingevolge haar industriële productie in de haven van Antwerpen, de overvloedige restwaterstof kan omzetten in enerzijds elektriciteit (1MW eenheid) voor eigen behoefte, en anderzijds kan gebruiken om de bussen van De Lijn te bevoorraden.

Dankzij de hybride aandrijving (brandstofcel en batterijen) zullen de bussen, met een tankinhoud van 40 kg waterstof aan boord, een volledige dagtaak van de geplande 300 km kunnen uitvoeren bij De Lijn. De brandstofcellen vormen samen met de lithium batterijen en de elektromotoren, de basis van de aandrijving.

De aandrijving van de bus is hybride elektrisch. Enerzijds wordt waterstof in de brandstofcel omgezet in elektriciteit, met waterdamp als enige uitstoot, en anderzijds zorgen de batterijen voor bijkomende aandrijving waar en wanneer dit nodig is. Dankzij deze hybride aandrijving en het hergebruik van de remenergie is het waterstofverbruik beperkt tot ongeveer 40 kg per bus per dag.

Terug naar boven