Van Hool goes hybrid, deel 2

In Den Haag werden op dinsdag 24 februari enkele bussen met alternatieve aandrijvingen voorgesteld. Daaronder bevond zich ook een newA300 met hybride aandrijving die we binnenkort bij De Lijn zullen terugvinden.

De newA300Hyb in Den Haag, © J. Veerkamp.

In maart 2008 bestelde De Lijn bij Van Hool drie reeksen hybride bussen : 5 newA300 (bestemd voor Leuven), 5 newA308 (Brugge) en 25 newAG300 (Gent en Leuven). De hybride newAG300 was eind oktober 2008 reeds in Utrecht te zien. Daarnaast was de newA308 ook al op tv-beelden te zien.

newA300Hyb

Van Hool newA300, © K. van der Zwaard.

newA308Hyb

De newA300Hyb (zo duidt Van Hool haar hybride types aan) verschilt in een paar punten met het voorbeeld dat we in de prospectus van Van Hool vinden. Allereerst is hij iets langer, namelijk 11,995 meter in plaats van de gewone 11,535 meter. Ook is de laatste deur niet aanwezig; de versie voor De Lijn lijkt dus op een gewone tweedeurs streekbus. Ook de wielbasis is langer: 5,790 meter in plaats van 5,400 meter. In totaal zijn er 39 zitplaatsen voorzien.

newA308Hyb

Een tekening van de newA308Hyb, © Van Hool.

newA308Hyb

De newA308Hyb lijkt in sommige opzichten wel op een newA300K (een model bestemd voor de Amerikaanse markt). Dit model is 8,950 meter lang met een wielbasis van 4,800 meter. In tegenstelling tot een gewone newA308 is de tweede deur nu tussen de assen geplaatst. De bus biedt plaats aan 17 zittende passagiers. Het mag gezegd worden dat we vol spanning uitzien naar de indienstname van deze reeksen.

Dit kan je ook interesseren

Terug naar boven