Volvo B510, B615

In de herfst van 1944 stelt Volvo – samen met haar nieuw autotype PV444 – ook een nieuw buschassis voor: de B510. Nieuw was dat dit type ook met een dieselmotor (de VDA: Volvo Dieselmotor, type A) aangedreven kon worden. Deze B510 was eigenlijk een verdere evolutie van het vooroorlogse B20-type. De nieuwigheden waren vooral in het motorcompartiment, dat vooraan lag, te vinden.

De basisversie – de B510 – had de instap na de vooras, net zoals bij de B512 (asafstand: 4,70 meter) en de B513 (asafstand: 5,20). Tegelijk verschenen ook de eerste trambussen – met instap voor de vooras – met het B514 type, dat een asafstand van 4,70 meter had.

Het B510-type met alle varianten werd maar acht jaar gebouwd (1944-1952). Jonckheere bouwde een aantal bussen en cars op de B512 en B513 varianten.

B615

Een iets langer leven had het B615 type, die sterk op de B510 leek, maar in veel opzichten verbeterd en versterkt werd. Tijdens de productieperiode (1951-1965) werd er continu aan gesleuteld om het chassis nog beter te maken, bijvoorbeeld door het toevoegen van stuurbekrachtiging en drukluchtremmen. Als motor werd de VDC gebruikt, tot de legendarische D67 verscheen, waarmee 100 tot 115 pk gehaald kon worden.

Net als de B510 werden de types naargelang de asafstand onderscheiden: de B616 had een asafstand van 4,70 meter, de B617 5,20 meter. Van dit laatste type werden er enkele in België ingevoerd en door Jonckheere van een opbouw voorzien. Net zoals bij de B510 werd er ook een variant voorzien met een instap voor de vooras: de B614, nadien opgevolgd door de B6151. Deze werd tussen 1951 en 1959 geproduceerd.

Deze types zouden de laatste echte goed verkopende frontmotorchassis worden. Latere chassis met deze motoropstelling (B54 en B57) zouden het moeten afleggen tegen midmotor, en later heckmotortypes.

Bronnen:

  • Olson, C. (2003). Volvo-Busse seit 1928. Stuttgart: Motorbuch Verlag Pietsch.
  • Eigen documentatie

Lees meer over

Terug naar boven